آشنایی با واج و انواع آن
واج ، انواع واج ، ترکیب واجها ، تشخیص نوع واجها ، سؤالات کنکوری مرتبط با واجها
تعریف : واج کوچک ترین واحد صوتی ( آوایی ) زبان است که گر چه خود معنایی ندارد امّا با تغییر در یک واژه ( تکواژ ) تغییر معنایی ایجاد میکند[1] :
خار و کار تنها در یک واج با هم اختلاف دارند ؛ همانطور هستند جفت واژهها یا گروه واژههای مقابل : دَست ، مَست ، سَر ، سِر ، سار ، سیر ، چین ، چون ، کُشت ، کاشت ، کشت ، جان ، جام ، جار، جال ، جاز هر یک از این کلمات با جفت واژههای خود تنها در یک واج با هم اختلاف دارند .
انواع واج : واجها دو دسته هستند « صامت و مصوِّت »
صامتها : « / ء ، ع / ب / پ / ت ، ط / ث ، س ، ص / ج / چ / ح ، هـ / خ / د / ذ ، ز ، ض ، ظ / ر / ژ / ش / غ ، ق / ف / ک / گ / ل / م / ن / و / ی / = 23 صامت ؛ با این توضیح که تمام صامتهایی که در کنار هم با کشیدن خطی زیرشان آمدهاند در واقع یک واج محسوب میشوند .
مصوِّتها : / ـَـ / ـِـ / ـُـ / ا / و / ی / = 6 مصوِّت ؛ با این توضیح که شکلهای / ا ، و ، ی / زمانی مصوِّت محسوب میشوند که در یک هجا واج دوّم باشند . ( در ادامه بیشتر توضیح داده میشود . )
ترکیب واجها :
به این معنا که چه واجی در کنار واج دیگر میآید و چه واجهایی نمیتوانند بلافاصله در کنار دیگر واجها بیایند . همواره ترکیب اصلی واجها که به ساخت یک هجا ( بخش ) منتهی میشوند به سه شکل زیر خواهد بود :
( در ادامه واج صامت را با « ص » ، واج مصوِّت را با « م » نمایش میدهیم . )
ص + م = نه ( ن ـَ ) ، به ( ب ـِـ ) با ، بو ، کی ( چه کسی ؟) کو ( کجاست ؟ ) را ، ما ، بی ( بدون ِ ) چه ، جا ، وَ ...
ص + م + ص = سَر ، سِر ، سُر ، خان ، چین ، چون ، دار ، دیر ( با تأخیر ) زور ، دَر کِی ( چه وقت ) مِی(شراب ) دُو ( بن مضارع دویدن ) رُو ( بن مضارع رفتن ) خویش = ( خیش ، چرا که در آوانگاری ( واج نگاری ) تنها به نوشتن واجهایی میپردازیم که تلفّظ میشوند . ) آب = ( ء ا ب ) ...
ص + م + ص + ص = داشت ، پوست ، دَرد ، سوخت ، دِیر ( عبادتگاه ) خواست = ( خاست ، چرا که در آوانگاری ( واج نگاری ) تنها به نوشتن واجهایی میپردازیم که تلفّظ میشوند . ) دوخت ، است = ( ء ـَ ست )
چند نکته : با اندکی توجّه معلوم میشود :
اوّلین واج در تمام ترکیبها صامت است .
دومین واج در تمام ترکیبها مصوّت است .
سومین و چهارمین واج همواره صامت است .( ما در زبان فارسی معیار هجایی نداریم که بیشتر از چهار واج داشتهباشد .)
با توجّه به الگوهای ارائه شده ما هجایی (تکواژ و واژهای ) نداریم که با مصوّت شروع شده باشد و یا به اشکال زیر آمده باشد :
« م + ص یا ص + م + م یا ص + ص یا ص + م + م + ص »
راه تشخیص صامت از مصوّت : ( پیش از هر کاری لازم است 1- واژهها و تکواژهای داده شده را به هجاها تقسیم نماییم 2- واجنگاری ( آوانویسی ) کنیم 3- در پی یافتن نوع و تعداد واجها باشیم . )
امّا برای یافتن نوع و تعداد واجها بهترین و سادهترین راه استفاده از الگوی هجایی و یا در واقع استفاده از محور جانشینی است ؛ یعنی ، باید با توجّه به الگوهای ارائه شده واجها را جانشین یکدیگر نماییم تا به این وسیله امکان تشخیص نوع واج ممکن شود و چون در زبان فارسی هیچگاه صامت جانشین مصوّت و یا بالعکس مصوّت جانشین صامت نمیشود ؛ پس تمام واجهایی که جای اوّلین واج را اشغال میکنند قطعاً صامت و واج دوم مصوّت و واجهای سوم و چهارم صامت خواهند بود :
تکواژ |
= |
صامت |
+ |
مصوّت |
+ |
صامت |
+ |
صامت |
|
نه |
= |
ن |
+ |
ـَـ |
|
|
|
|
|
دار |
= |
د |
+ |
ا |
+ |
ر |
|
|
|
موش |
= |
م |
+ |
و |
+ |
ش |
|
|
|
دین |
= |
د |
+ |
ی |
+ |
ن |
|
|
|
دوخت |
= |
د |
+ |
و |
+ |
خ |
+ |
ت |
|
آرد |
= |
ء |
+ |
ا |
+ |
ر |
+ |
د |
|
چای |
= |
چ |
+ |
ا |
+ |
ی |
|
|
|
لارو |
= |
ل |
+ |
ا |
+ |
ر |
+ |
و |
« و » در این تکواژ صامت است . |
و |
= |
و |
+ |
ـَـ |
|
|
|
|
« و » در این تکواژ صامت است . |
رُو |
= |
ر |
+ |
ـُـ |
+ |
و |
|
|
« و » در این تکواژ صامت است . |
کوشک |
= |
ک |
+ |
و |
+ |
ش |
+ |
ک |
« و » در این تکواژ مصوّت است . |
پس هر واجی که در ستون صامتها قرار گرفت مطمئن خواهیم بود که صامت است و هر واجی در ستون مصوّتها قرار گرفت قطعاً مصوّت خواهد بود .
( چون هر هجایی برای شکلگیری آوایی حدّاقل به یک صامت و یک مصوّت نیاز دارد و باز با عنایت به اینکه تعداد مصوّتها در یک هجا نمیتواند بیشتر از یکی باشد بنا براین تعداد هجاها در هر واژه و یا تکواژ قطعاً برابر با تعداد مصوّتها خواهد بود و این یکی از بهترین و سریعترین راه اثبات صحت و سقم اوّلیهی آوانگاری و واجشماری است . )
قابل توجّه :
الف ) بدانیم که هجاهایی مانند زیر به اشتباه آوانگاری ( واج نویسی ) و واج شماری نشوند .
آ = / ء / ( صامت ) + / ا / ( مصوّت ) = 2 واج ،
اَ = / ء / ( صامت ) + / ـَـ / ( مصوّت ) = 2 واج ،
اِ = / ء / ( صامت ) + / ـِـ / ( مصوّت ) = 2 واج ،
اُ = / ء / ( صامت ) + / ـُـ / ( مصوّت ) = 2 واج
ب ) آوانگاری چند واژه که به نسبت مشکل ساز هستند :
« دو » ( بن مضارع دویدن ) = / د / ( صامت ) + / ـُ / ( مصوّت ) + / و / ( صامت ) ،
« رو »( بن مضارع رفتن ) =/ ر / ( صامت ) + / ـُ / ( مصوّت ) + / و / ( صامت ) ،
« نو » = ( تازه ) / ن / ( صامت ) + / ـُ / ( مصوّت ) + / و / ( صامت ) ،
« کی » ( چه وقت ) = / ک / ( صامت ) + / ـِ / ( مصوّت ) + / ی / ( صامت ) ،
« می »( شراب ) = / م / ( صامت ) + / ـِـ / ( مصوّت ) + / ی / ( صامت ) ،
« دی » ( نام ماه ) = / د/ ( صامت ) + / ـِـ / ( مصوّت ) + / ی / ( صامت )
نمونه سؤالات کنکوری مرتبط با واج نگاری و یا واج شماری :
1- ترکیب واجهای واژهی « آسایشگاه » به ترتیب در کدام گزینه آمدهاست .( کنکور- 81 )
الف) / ص / م / ص / م / ص / م / ص / ص / م / ص /
ب) / ص / ص / م / ص/ ص / ص / م / ص /
ج) / ص / م / ص / م / م / ص / م / ص / م /
د) / م / ص/ م / ص / م / ص / م / م / ص/ م /
در این سؤال گزینهی « ب » بلافاصله حذف میشود چرا که با دو صامت آغازین آمده و این خلاف قانون ترکیب واجها است.
گزینهی « ج» نیز حذف میشود چرا که دو مصوّت بلا فاصله پشت سر هم آمده است .
گزینهی « د » نیز به خاطر آمدن مصوّت در ابتدای واژه حذف میشود .
بنابر این بدون اینکه حتّی به واژه نگاه کنیم جواب صحیح را یافتهایم .
( الف ) / ص= ء / م = ا / ص = س / م = ا / ص = ی / م = ـِ / ص = ش / ص = گ / م = ا / ص = ه /
2- ترتیب واجها در نظام آوایی کدام واژه درست نیست ؟ ( المپیاد ادبی 79 )
الف) سود = صامت + مصوّت+ صامت ب)اَثَر= صامت + مصوّت+ صامت + مصوّت + صامت
ج) ناله = صامت + مصوّت+ صامت + مصوّت د) تحفه = صامت + مصوّت+ صامت + مصوّت
با تعیین تعداد هجاها میتوان به این نتیجه رسید که تنها گزینهی « د » دو هجا است بنابراین باید دو مصوّت داشته باشد «تـُح / فـِ »و چون دو مصوّت دارد تا اینجا عیبی مشاهده نمیشود امّابا اندک توجّهی به تعداد واجها میتوان بلافاصله حکم به غلط بودن گزینهی « د » داد چرا که با نوشتن هجاهای این واژه اندکی دقّت میتوان تعداد واجهای آن را حدس زد ( 5 واج ) امّا میبینیم که چهار واج است و این حکم غلط بودن این گزینه است بدون اینکه به نوع واجها بخواهیم بپردازیم . جواب گزینهی « د » = صامت + مصوّت+ صامت + صامت + مصوّت
3- واجهای کدام گزینه با واژهی « بهجتانگیز » مطابقت میکند ؟ ( کنکور ریاضی – 85 )
الف) / ص / م / ص / م / ص / م / ص / ص / م / ص /
ب) / ص / ص / م / ص/ م / ص / ص / م / ص / م / ص /
ج) / ص / م / ص / ص/ م / ص/ ص / م / ص/ ص / م / ص /
د) / ص / م / ص / ص / م / ص / م / ص / ص/ م / ص
گزینهی « ب » به خاطر داشتن دو صامت آغازین از نظر قانون ترکیب واجها غلط است پس نمیتواند جواب باشد .
اکنون هجاهای واژه را مینویسیم : « بـِـه ، جـَـت ، ء ـَ ن ، گیز »
در این مرحله بدون توجّه به نوع صامت و مصوّت و تنها با شمارش واجهای موجود در آوانگاری میتوان دانست که واژهی مذکور دارای 12 واج است و این شرط تنها در گزینهی « ج » موجود است .(بِـه = / ص / م / ص *[2] جـَت = ص/ م / ص * ء ـَن = ص / م / ص * گیز = ص / م / ص *)
( توضیح : متأسّفانه اشکالی بر این سؤال وارد است چرا که میتوان واژه را با توجّه به قاعدهی کاهش بدون همزه نیز آورد در این صورت جواب میتواند گزینهی « د » باشد . )
4- کلمهی « آسِمان خراش » از چند واج تشکیل شدهاست ؟ ( سنجش – 82 )
الف) 9 ب) 12 ج) 13 د) 10
اوّلین و بهترین کار این است که واژه را به هجا تقسیم نموده و واجنگاری کنیم : « ء ا * سـِ * مان * خـَ * راش * » = 12 واج
بنابراین بلافاصله با شمردن تعداد هجاهای آوانگاری خود ، به جواب صحیح پیمیبریم . ( جواب = ب )
5- تعداد صامت و مصوّت در کلمهی « دانشنامهنویسی » به ترتیب در کدام گزینه آمدهاست ؟
الف ) 8 ، 7 ب ) 6 ، 9[4] ج ) 7 ، 8 [5] د ) 9 ، 6
باز طبق روال ابتدا هجابندی و آوانگاری میکنیم : « دا * نـِش * نا * مـِ * نـِ * وی * سی * » با همین کار بدون اینکه لازم باشد تمام واجها را بشماریم و نوع آن ها را تشخیص دهیم به جواب صحیح میرسیم . ( الف )
چرا که ما میدانیم همواره در زبان فارسی تعداد مصوّتها برابر با تعداد هجاها است پس چون هفت هجا داریم بنابراین هفت مصوّت نیز داریم و این پاسخ تنها در گزینهی « الف » وجود دارد .
صامتها : / د ن ش ن م ن و س / = 8 مصوّتها : / ا ـِـ ا ـِـ ـِـ ی ی / = 7
1- با این توضیح که گاهی اختلاف در واج باعث تمایز معنایی نمیشود ، به عنوان مثال جفت واژههای « فیل ، پیل » و « سپید ، سفید » و امثالهم با وجود اختلاف در واج یک معنا دارند امّا این استثناها هم نمیتواند قانون کلّی زبان را نقض کند چرا که هریک از این ااستثناها هم با قوانین زبانشناسی قابل توجیه هستند .
2- ( * ) به عنوان فاصلهی میان هجاها از این علامت بهره گرفته شد .
3- با توجّه به دو تلفّظی بودن اگر در صورت سؤال مصوّت « ـِـ » زیر صامت « س » قرار دادهنشدهبود میتوانستیم واجها و هجاها را به این شکل نیز نمایش دهیم : « ء اس * مان * خـَ * راش * = 11 واج
4- لازم به توضیح است که غلط بودن این گزینه بسیار مشهود است چرا که ما هیچ هجایی نداریم که تعداد صامتهای آن کمتر از مصوّتهایش باشد یا همواره صامتها با مصوّتها برابرند و یا تعداد صامتها بیشتر از مصوّتها خواهد بود .
5- عیناً با عنایت به توضیح قبل این گزینه نیز غلط است .
نویسنده : نعیم حقشناس