نمونه سوال فارسی 1 ( بخش قلمرو زبانی )
دانش آموزان پایه دهــــم ( رشته های تجـــربی ، ریاضــی و انســانی ) برای خـــود ارزیابی از دو درس «چشمه و سنگ » و « از آموختن ننگ مدار » کتاب فـــارسی 1 ( بخش قلمــــرو زبانی ) به ادامه مطلب رفته و با پاسخگــــویی به سوالات ، میزان اطلاعات دریافتی از کلاس را مورد سنجش قرار دهید . |
نگاه سعدی به مفهوم کار ،تلاش و قناعت
«برو کار میکن، مگو چیست کار / که سرمایه جاودانی است کار» شعری است آشنا با گوش ما ایرانیان، که شاید حتی از باب تکرار بیش، آنقدر گوش کودکیمان از آن پر شده که دیگر نه چندان اثر و خاصیتی از آن بر جای مانده. باری، با همه این بیتوجهی ما ایرانیان به نصایح شیخ اجل، تشویق به کار در کلامش، نشان از به فطانت دریافت کردن آن چیزی است که در ادبیات ماضی ما پارسیان از باب مسلکی عارفانه فراموش شده مینمود. سعدی نصیحتگونه کلام میگوید و علاوه بر مقوله «کار»، البته بر سرمایه جاودانی تاکید میورزد و چنین تیزبینانه، به قسمی هم واعظی معاشاندیش لقب میگیرد و هم آیندگان را از باب پنداشتن و داشتن دغدغهای اجتماعی-اقتصادی به شوق میآورد. |
ده نکته ی طلایی و آموزنده برای طول سال تحصیلی
آشنایی با قلمرو سه گانه بررسی متون فارسی
با توجه به رویکرد مهارتی، آنچه در بخش بررسی متن فارسی 1 دوره دوم متوسطه اهمّیّت دارد؛ کالبد شکافی عملی متون است. یعنی فرصتی خواهیم داشت تا متن ها را پس از خواندن، در سه قلمرو بررسی کنیم. این کار، سطح درک و فهم ما را نسبت به محتوای اثر، فراتر خواهد برد. یکی از آسان ترین و کاربردی ترین شیوه های بررسی، کالبد شکافی و تحلیل هر اثر، این است که متن در سه قلمرو بررسی شود: زبانی، ادبیو فکری |