مدرک گرایی درشعر فارسی

 

گر نداري مدركي تعجيل كن            بهر مدرك كار را تعطيل كن
گشته مدرك مايه فرزانگي              تو بيا اين مايه را تكميل كن
بر سر هر كوچه يك "مدرك كده "      در يكي شان تو برو تحصيل كن
هست از تحصيل منظور حقير؛          خويش را با مدركي تجميل كن  
ادامه نوشته

گزیده زیباترین اشعار اخوان

زیباترین اشعار اخوان ثالث

 

کاریکلماتور در ادب فارسی

کاریکلماتور گونه ای از نثر معاصر است که برخی از ادیبان آن را به عنوان یک نوع ادبی پذیرفته اند. این واژه را که از دو کلمه ی «کاریکاتور» و «کلمه» مشتق شده است، نخستین بار احمد شاملو در مجله ی خوشه، سال ۱۳۴۷ پیشنهاد كرد و با وجود مخالفت های برخی افراد به علت ساختار جعل شده ی این ترکیب، جای خود را در ادبیات امروز ایران باز کرد. کاریکلماتور گونه ای از طنز ترسیمی و کاریکاتوری است که با واژه ها بیان می شود

ادامه نوشته

انواع فعل از نظر ساختمان

استاد خیام پور از جهت معنی‌گرایی و توصیفی، فعل مركب را تفسیر نموده است و فعل پیشوندی را نیز شاخه­‌ای از آن می­‌داند.  وی فعل مركب را فعلی می­‌داند متشكّل از فعل ساده با یك پیشوند یا یك اسم. به عبارت دیگر فعلی است متشكّل از دو لفظ ولی دارای یك مفهوم.  

ادامه نوشته

قناعت در شعر فارسی

گرد نادر گشتن از نادانی است

هر کسی را کی ره سلطانی است

چون قناعت را پیمبر گنج گفت

هر کسی را کی رسد گنج نهفت

حد خود بشناس و بر بالا مپر

تا نیفتی در نشیب شور و شر مولوی

ادامه نوشته

دانلود کتاب الکترونیکی غلط ننویسیم

 

 

لینــــک دانلـــــود

گزیده اشعار هوشنگ ابتهاج

هوای روی تو دارم نمی گذارندم
مگر به کوی تو این ابرها ببارندم
مرا که مست توام این خمار خواهد کشت
نگاه کن که به دست که می سپارندم
مگر در این شب دیر انتظار ِعاشق کش
به وعده های وصال تو زنده دارندم
غمي نمی خورد ایام و جای رنجش نیست
هزار شکر که بی غم نمی گذارندم

ادامه نوشته

حکایتی از  بوستان سعدی

شیخ اجل سعدی درجای جای کتاب های بوستان و گلستانش افراد و اقشار مختلف را مورد پند و اندرزهای حکیمانه خود قرار داده .از جمله افرادی که آن حضرت جملات پند آموز و حکایات فراوانی در خصوص آن ها گفته افراد مال دوست و دنیا پرستی است که عمرشان را صرف جمع کردن و اندوختن مال می کنند بدون آنکه در زندگی از آن مال در جهت آسایش و آرامش خود و اطرافیانشان استفاده ای کنند و بهره ای بگیرند.


یکی زهـره ی خـرج کردن نداشت            زرش بود و یارای خــوردن نداشت
نه خوردی، که خاطر بر آسایدش              نه دادی، که فــــــردا بکار آیدش
شب و روز در بنــد زر بود و سیم              زر و سیـــم در بند مــرد لئیـــــم
بدانست روزی پســـــر در کمیـن             که ممسـک کجا کرد زر در زمین
ز خاکــــش بر آورد و بر بــاد داد               شنیدم که سنگی در آن جا نهاد
جوانمــــرد را زر بقــــائی نکــــرد             به یک دستش آمد،به دیگربخورد
کز این کـــم زنی بود ناپـــاک رو              کلاهــــش به بازار و می زر گرو
نهاده پدر چنـگ در نـــای خویـش            پسر چنـــگی و نایی آورده پیش
پدر زار و گریان همه شب نخفت             پســر بامدادان بخنــــدید و گفت
زر از بهـــر خـــوردن بود ای پـــدر             ز بهر نهادن چه سنـــگ و چه زر
زر از سنـــــگ خارا برون آورنــــد             که با دوســــتان و عزیزان خورند
زر اندر کــف مــرد دنیـــــا پرست             هنوز ای برادر به سنگ اندرست
 چو در زندگــانی بدی با عیـــال               گرت مرگ خواهند،از ایشان منال
چو چشمار و آنگه خورند ازتوسیر            که از بام پنجــه گز افتی به زیــر
  بخیـــل توانــگر به دینـــار و سیم             طلسمی است بالای گنجی مقیم
 از آن سال ها می‌بمــــــاند زرش             که لرزد طلسمی چنین بر سرش
 به سنـــگ اجــل ناگهش بشکنند            به آسودگی گنـــــج قسمت کنند
 پس از بردن و گرد کردن چو مــــور            بخور پیش از آن کت خورد کرم گور
سخنهای سعدی مثال است و پند           بکــار آیــــدت گر شوی کــــــار بند
دریــــــغ است از این روی برتافتن             کز این روی دولـــــــت توان یافتن 

جلوه‌هايي از ادب در مثنوي

يكي از اصولي كه عارفان و صوفيان بر آن تأكيد كرده‌اند و سالكان طريقت را ملزم به رعايت آن دانسته‌اند «ادب» است. مولانا نيز به‌عنوان عارفي بزرگ بر اين باور است كه نه تنها انسان بلكه تمامي مظاهر خلقت ملزم به رعايت ادب يا همان حفظ حدودند و تخطي از آن، توأم با حرمان و مكافات خواهد بود. ادب مورد نظر مولوي تنها شامل ادب در گفتن و نشستن نيست بلكه حيطة گسترده‌تري چون ادب باطني، ادب ظاهري، ادب عاشقي و ادب الهي را شامل مي‌شود كه بايد نسبت به حق و مردان حق مراعات گردد. در اين مقاله ابتدا به اختصار به ديدگاه برخي از عارفان قبل از مولوي دربارة ادب پرداخته شده است. سپس موضوع از ديدگاه مولانا بررسي مي‌شود.

ادامه نوشته

داستان وقصه در سعدی نامه

سعدی نامه»یا «بوستان» اثر ارجمند و پرآوازه شاعر و نویسنده اندیشه‏ور ایران، سعدی شیرازی ، به قو ل استاد مرحوم غلامحسین یوسفی مشهورتر از آن است که به معرفی نیاز داشته باشد. پسندها و آرزوهای سعدی در «بوستان» بیش از دیگر آثار او جلوه‏گر است به عبارت دیگر، سعدی مدینه فاضله‏ای را که می‏جسته در «بوستان» تصویر کرده است. در این کتاب- پرمغز از دنیای واقعی- جهان همه نیکی است و پاکی و دادگری و انسانیت، یعنی عالم چنان که باید باشد و به قول مولوی: «شربت اندر شربت است»

ادامه نوشته