چگونه دانشآموزان را با شيوه جديد يادگيري لغات آشنا كردم؟
|
يادگيري بعضي متون نثر فني كه در كتاب ادبيات فارسي سال سوم دبيرستان، رشتة ادبيات و علوم انساني، آمده براي دانشآموزان دشواري است. بر اين اساس، يافتن راهي براي يادگيري اين لغات و متعاقباً آسان كردن فهم متون مربوط ضروري مينمايد. يكي از عللي كه اين متون فني را ديرياب و مشكل ميكند، وجود لغات عربي در آنها است. بيشتر اين لغات، كلمات همخانوادهاي دارند. كه در زبان روزمره- گاه به حد وفور- استفاده ميشود و براي اغلب افراد آشناست. در شيوهاي كه در اين مقاله پيشنهاد ميشود، براي ياد دادن كلمات عربي نامأنوس موجود در متون ادبي، علاوه بر ذكر معني، كه در فهرست لغات انتهاي كتاب آمده است، از كلمات همخانواده و آشنا نيز استفاده ميشود. اين روش براساس نظرية آزوبل و يادگيري معنادار است. |
+ نوشته شده در پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت توسط
|
ادبیّــــات ، انتشـــار زیبـایی و تکیه گاه مانایــی اندیشــه و فرهنگ است و بدون آن امکان انتشار و استقرار هیچ زیبایی و خوبی نیست . آنان که ادبیّات را ادراک نمی کنند ، روح حیـــات را نیافته اند و به قلمـــرو شکوهمــــند زیبایی گام نگذاشته اند . بی شک هیچ هنـــــری به اندازه ی شعــــر و شاعــــری نتوانسته است در دل و جان ، روح و روان، ذهن و زبان و فکر و بیان انسان ها راه پیدا کند و تأثیر بگذارد. شعر و کلام منظـــوم و منثــــور همواره جایگاه و پایگاه مهمی در میان مردم داشته است . شعر و ادبیات، تهییـــج کننده ی مردم برای ایستـــادگی در برابر ظلــــم، همنشین غــم ها و شـــادی ها و بیانگر آلام و رنج های مــــردم و مایه ی سرافـــرازی آنان در این دنیـــای پهنــــاور است .