نکات مهم درس دوم زبان فارسی سوم متوسطه
|
نکات مهم درس دوم زبان فارسی سوم متوسطه جمله – جمله ی مستقل تعریف جمله مستقل جمله ی مستقل،جمله ای است که از واحدهای کوچک تر ساخته شده است ولی خود جزئی از یک واحد بزرگ تر نیست به تعبیر دیگر ؛جزیی ازیک جمله ی مرکب نباشد. تعریف دیگر :جمله ی مستقل بزرگ ترین واحد سخن است که از یک یا چند جمله ی ساده ساخته می شود و خود جزیی از یک واحد بزرگتر زبانی نیست . مثال جمله مستقل مثال:درعبارت «یکی ازمورخان کشورپرو،سرگذشت غم انگیزی دارد.اوکه عمرش راصرف جمع اوری مطالب درباره ی تاریخ پروکرده بود،پیش ازنوشتن کتاب «تاریخ پرو»درگذشت» جمله ی اول ،مستقل است؛زیراجزئی ازیک جمله ی مرکب نیست اماهیچ یک،جمله ای مستقل نیستند،بلکه هردو،جزئی ازیک جمله ی مرکبند؛پس عبارت برروی هم یک جمله ی مستقل است وهیچ یک ازاجزای آن به تنهایی جمله ی مستقل به شمارنمی آید. انواع جمله مستقل جمله ی مستقل دو نوع است : 1) ساده: یک فعل دارد .مثال : «لباس انسان پرچم کشور وجود اوست .» . 2) مرکب : دست کم یک جمله ی وابسته دارد . مثال «انسان راه درازی در پیش دارد که مرگ یکی از گذرگاه های آن است .». اجزای جمله ی مرکب جمله ی مرکب دارای یک جمله ی هسته و یک یا چند جمله ی وابسته است . در جمله ی مرکب نه هسته استقلال دارد و نه وابسته . جمله ی هسته اگر به تنهایی بیاید خود جمله مستقل داست. چگونه جمله ی هسته و وابسته را تشخیص دهیم ؟ نشانه ی جمله ی وابسته ،حرف پیوند وابسته ساز است . یعنی جمله ای که بعد از حرف پیوند وابسته ساز بیاید ،وابسته محسوب می شود و بخشی از جمله که وابسته ساز ندارد ، هسته است . مثلا ً در مثال بالا «انسان راه درازی در پیش دارد »هسته است و جمله ای که بعد از «که» آمده است : «مرگ یکی از گذرگاه های آن است» جمله ی وابسته است . انواع حروف پیوند پیوندها دو نوع اند : 1) پیوندهای هم پایه ساز:واژه های دستوری «و»،«ولی»،«اما»،«لیکن»،«یا» و....دو جمله را هم پایه می کنند : خیاط ها پول زر و سیم را گرفتند و کارگاهی عریض و طویل دایر کردند . 2) پیوندهای وابسته ساز: واژه های دستوری «که»،«تا»،«زیراکه»،«هنگامی که»،«اگر»،««اگرچه»،««وقتی که»،««چون » و....جمله های پس از خود را به جمله ی هسته وابسته می سازند :او به خیاط خانه ی سلطنتی رفت تا لباس زربفت عجیب خود را بر تن کند . پیوندهای پرکاربرد مانند «که »و «تا» گاه از جمله حذف می شوند ولی بالقوه وجود دارند: قرار شد جشنی عظیم در شهر به پا شود=قرار شد تا جشنی عظیم در شهر به پا شود . انواع پیوند های هم پایه ساز پیوندهای هم پایه سازرامی توان به دودسته تقسیم کرد: دسته اول:و –یا -ولی،اما،لیکن، بلکه دسته دوم:1-هم..هم...2-چه.. چه..3-یا..یا..4-نه..نه...5-خواه..خواه..6-نه تنها..بلکه... تفاوت این دودسته درآن است که هم پایه سازهای دسته اول فقط بین جمله ها می آینداما هم پایه سازهای دسته دوم درابتدای اولین جمله نیز می نشینند؛مثال: دسته اول:اودرس می خواندوکارمی کند.اودرس می خواند ولی کارنمی کند. دسته دوم: اوهم درس می خواند هم کارمی کند اونه تنهادرس می خواندبلکه کارهم می کند کاربردهای پیوندهای هم پایه ساز کاربردپیوندهای هم پایه ساز،«درون جمله»باکاربرد آن ها«بین جمله ها»تفاوت دارند.در درون جمله واژه هاوگروه های دوسوی خودراهم نقش می کنند؛نمونه: من وبرادرم درس می خوانیم.برای من آب یاچای بیاور. جمله های که بین آن هاپیوندهای هم پایه سازبیاید،درمستقل بودن،پایه بودن یا پیروبودن یکسان هستند؛یعنی اگرجمله ی اول مستقل باشدوجمله ی بعدی با آن هم پایه شود،آن هم مستقل است.و اگرجمله اول پایه باشد؛جمله دوم هم،پایه است ونهایتاًاگرجمله اول پیروباشدجمله دوم نیز،پیرواست؛نمونه: من درس می خوانم واوکارمی کند. اگراودرس بخواندمن کارمی کنم وبه اوکمک می کنم. چگونگی قرار گرفتن جمله ی وابسته 1- پیش از هسته : تا درس نخوانی، موفق نمی شوی. 2-پس از هسته: به یاد داری که چگونه سال های سخت را پشت سر گذاشتی ؟ 3- در ضمن هسته: از بهاری که در راه است،سخن می گویم . جمله های مرکبی که چند وابسته دارند اگر جمله ی مرکب چند وابسته داشته باشد صورت های زیر محتمل است: الف) جمله های وابسته با هم، هم پایه اند : به او سفارش کردم که کتاب را بخرد و آن را به سختی مطالعه کند. در این صورت جمله های هم پایه وابسته یک هسته اند . ب) جمله های وابسته خود هسته ی جمله وابسته ی دیگری هستند : به دوستم گفتم که بیاید تا با هم مطالعه کنیم . در جمله ی بالا «با هم مطالعه کنیم » وابسته ی «بیاید » است . تعداد وابسته ها از لحاظ نظری نامحدود است . اما در زبان فارسی بیش از 6 یا 7 نیست . جمله هایی که چند پایه دارند جمله ی هسته نیز می تواند بیش از یکی یعنی دو ،سه یا چند قلو باشد . در این موارد ً هسته ها با پیوند هم پایه ساز به هم مربوط می شوند : اگر تلفن کرد ،تو حتما ً برو و او را ببین . می توان فرمول کلی جمله را در زبان فارسی چنین نوشت : (وابستهْ )+ هستهْ +( وابستهْ) . کمانک نشانه ی اختیاری بودن و دایره کوچک بالای کلمات نشانه امکان تکرار است . تأویل جمله ها پیرو جمله ی وابسته در حقیقت جزیی از جمله ی هسته است که گسترش یافته است . پس این جمله ها را می توان به حالت اول برگرداند .در تأویل ، فعل جمله ی وابسته به صورت صفت یا مصدر درمی آید: 1) اگر یکی از گروه های اسمی جمله ی مرکب، جمله ی وابسته داشته باشند ،بخش وابسته به صفت تأویل می شود: کتابی که امانت داده بودید ، پیش من است = کتاب امانتی پیش من است. 2) در مواردی جز مورد بالا فعل جمله ی وابسته تأویل به مصدر می شود و در یکی از جایگاه های نحوی زیر قرار می گیرد: a. نهاد: بدیهی است که ما متحدیم = متحد بودن ما بدیهی است. b. مفعول: باور نمی کردیم که آن ها متحد شوند= متحد شدن آن ها را باور نمی کردیم. c. متمم: می ترسم که مردود شوم = از مردود شدن می ترسم. d. متمم قیدی:به بیمارستان رفتم که دوستم را ببینم = برای دیدن دوستم به بیمارستان رفتم . e. بدل:شما که روشنفکرید ،چرا در برابر ظلم سکوت کرده اید= شما روشنفکران چرا در برابر ظلم سکوت کرده اید . f. مضاف الیه:انتظار نداشتم که شما زود بیایید= انتظار زود آمدن شما را نداشتم . 3) گاه فعل جمله ی وابسته با تأویل به صفت ،مسند جمله ی هسته می شود. a. مسند:علی بود که در خیبر را کند = علی کننده ی در خیبر بود . زبان فارسی گروه گروه – انواع گروه در زبان فارسی سه نوع گروه داریم : گروه اسمی – گروه قیدی – گروه فعلی وجود دو گروه اسمی و فعلی اجباری است اما گروه قیدی اختیاری است می توانیم گروه قیدی را حذف کنیم بدون این که جمله ناقص شود. در جمله می توانیم بیش از یک گروه اسمی و قیدی بیاوریم .امروز هوا اصلا آفتابی نیست. در جمله مستقل ساده تنها یک گروه فعلی وجود دارد اما در جمله ی مستقل مرکب بیش از یک گروه فعلی هست . در گروه اسمی هسته اولین کلمه ای است که کسره می گیرد و یا در گروه هایی که کسره ندارند آخرین کلمه ای که کسره ندارد .هوایِ سرد پاییزی – این دو دانش آموز –دانش آموز معیارها و شیوه های تشخیص گروه های جمله 1 1-معیار جابه جایی : از آن جا که گروه یک سازه ی واحد محسوب می شود ، اجزای آن ارتباط ویژه ای با هم دارند و چنان چه امکان جابه جایی داشته باشد همه ی گروه جا به جا می گردد. مثلاً : علی لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را تعقیب می کرد . علی لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را تعقیب می کرد . علی رفتن زهرا را لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش تعقیب می کرد . علی تعقیب می کرد رفتن زهرا را لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش. لحظه ای تعقیب می کرد رفتن زهرا را. علی با نگاه حسرت بار و غمزده اش معیارها و شیوه های تشخیص گروه های جمله 2- افزودن یک قید به جمله :اگر بخواهیم قید مناسبی را به جمله اضافه کنیم ، معمولاً در جاهایی می تواند قرار بگیرد که مرز میان دو گروه است . اکنون علی لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را تعقیب می کرد . علی اکنون لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را تعقیب می کرد . علی لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش اکنون رفتن زهرا را تعقیب می کرد . علی لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را اکنون تعقیب می کرد . معیارها و شیوه های تشخیص گروه های جمله3 3-نقش نحوی :گروه ها نقش های نحوی ( دستوری ) جمله ها را بازی می کنند .مثلاً در همان جمله ی قبل : علی = نهاد لحظه ای= قید با نگاه حسرت بار و غمزده اش=متمم قیدی رفتن زهرا را= مفعول تعقیب می کرد =فعل . معیارها و شیوه های تشخیص گروه های جمله 4 جانشینی : معمولاً می توان هر گروه جمله را با گروه های دیگر جانشین سازی کرد .مثلاً علی همیشه با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را تعقیب می کرد . علی گاهی با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را تعقیب می کرد . علی امروز با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را تعقیب می کرد . و یا : علی لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را دید. علی لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را به یاد آورد. علی لحظه ای با نگاه حسرت بار و غمزده اش رفتن زهرا را نگاه می کند. واژه تعریف واژه واژه یکی از واحدهای زبانی است که از یک یا چند تکواژ ساخته شده است و در ساختمان واحد بالاتر ، یعنی گروه به کار می رود . واژه ها در دو گروه کلی و یک زیر گروه بررسی می شود: 1- واژه هایی که مفهومی مستقل دارند. 2- واژه هایی که مفهومی غیر مستقل دارند . 1- واژه هایی که مفهومی مستقل دارند.1 الف) واژه ایی که فقط از یک تکواژ پایه تشکیل شده است : میز –آسمان –داستان –گروه ب)واژه هایی که از یک پیشوند +تکواژ پایه شاخته می شوند: نا آرام – بی قرار – هم نشین – نشکن (صفت) ج) واژه ایی که از تکواژ پایه + پسوند ساخته می شوند:شخصیّت – آرامش – چرخه – سازگار - زیبا د)واژه هایی که ار تکواژ پایه + میان وند + تکواژ پایه ساخته شده اند : سراسر – بناگوش –تخت ِ خواب 1- واژه هایی که مفهومی مستقل دارند.2 و)واژه هایی که بیش از یک تکواژ پایه دارند و از یک یا چند وند نیز بهره می برند : برابری – واگردی – ناهماهنگی – دوچرخه سواری – آموزش و پرورش – سر به سر گذاشتن . ی) فعل ها نیز در حکم یک واژه هستند ؛ چه ساده ، پیشوندی و چه مرکب : است – در رفته بود – برداشتم – قرار داده خواهد شد . 2- واژه هایی که مفهومی غیر مستقل دارند این واژه ها نقش نما هستند : 1- حروف ربط ( پیوند وابسته ساز و هم پایه ساز : که – اگر – بااین که- ولی –و... 2- حروف اضافه : به -از برایِ – مانندِ- 3-نقش نمای مفعولی را 4-نقش نمای اضافه : کسره اضافه یک واج ، تکواژ و واژه است : کتاب حسن ( اضافی ) ، کتاب خوب (صفتی ) 5-نقش نمای ندا :آی ای یا و الف در پایان واژه : سعدیا – ای خدا – آی مردم نکات مهم در تشخیص واژه 1- نشانه های جمع ، ی نکره و شناسه های فعل ؛ واژه نیستند وفقط تکواژ هستند . 2- ی میانجی نه تکواژ است و نه واژه 3- «ی» اسنادی در حکم یک واژه است چون جایگاه فعل را اشغال می کند: تو خوبی ( 3 واژه ) واژه بست ها واژه بست ها در حکم یک واژه هستند و دارای ویژگی های زیر هستند: 1- به دنبال واژه می چسبند ، اما جزئی از ساخت صرفی واژه نیستند .مانند معلمم. 2- به ساخت یا رابطه ی دستوری خاصی از جمله مثلاً مفعول ، اضافه ی اسمی و صفتی ، ندا ، فعل رابط ، متمم حرف اضافه ای و عطف اشاره دارد. 3- از لحاظ آوایی ، تکیه ی اصلی بر آن ها ظاهر نمی شود . پس این واژه ها جزئی از ساخت واژه ای که به آن متصل می شوند نیستند بلکه تنها به دنبال آن افزوده می شوند . انواع واژه بست ها 1-«-ِ»با رابطه ی دستوری اضافه ی اسمی و صفتی 2-فعل های پی بستی مانند « -َم ،ی ،یم ، ید، -َند» 3-ضمایر متصل با رابطه ی دستوری اضافی ، متممی ، مفعولی ؛ مانند : اضافی ( کتابم –خانه ات _فرشش-امیدشان) متممی (ازت- برایش – بهتون) مفعولی (خواندمش – پاکش کردند) 4- واژه بست عطف «-ُ» مانند: معلم و دانش آموز 5-واژه بست ندا 6- نشانه ی معرفه ی «-ِش»در گفتار عادی ، مانند: محلش خوب است . 7- واژه بست حرف نشانه ی مفعول «وُ» یا «-ُ» کتابو خواندم – نامه رو نوشت . } تکواژ } تکواژ کوچک ترین جزءمعنادار یا دستوری زبان است. } منظور از معناداشتن تکواژ ، مترادف داشتن نیست .هر تکواژ بر مفهومی دلالت دارد . به همین دلیل معنادار است . مثلاً در فعل « می رفتم » ، « می » مفهوم استمرار و تکرار را به فعل اضافه می کند و «-َم » به یک شخص ( اول شخص مفرد ) اشاره دارد . } تمرین :رابطه تکواژ ها و مفهوم ها را پیدا کنید : } چه – چی –سا – ستان- بان –مند } دارندگی – مکان- محافظت- کوچکی –همانندی – شغل } تفاوت تکواژ و هجا } در تکواژ تجزیه ی واژه به اجزای معنادار مد نظر است اما در هجا تقسیم واژه به صامت ها و مصوت ها ی تشکیل دهنده مد نظر است ؛ مانند کتاب که یک تکواژ است اما دو هجا است . } انواع تکواژ1 } 1- تکواژ آزاد ( مستقل) : به تنهایی معنا و کاربرد مستقل دارد . } الف) قاموسی : کتاب ، پدر ... ( تکواژهایی که در فرهنگ لغت هر زبان به عنوان تکواژ پذیرفته شده اند.) } ب) دستوری :این تکواژها نشان دهنده ی رابطه ی دستوری اجزای کلام هستند و در غالم خارج یا ذهن ما ، برابر و ما به ازایی ندارند .مانند:را- کسره اضافه-ِ –حروف اضافه مثلاًدر ، به ،از برای ِ و ...-ای و یا – که ، تا، زیرا - ولی ، و ، اما، لیکن } انواع تکواژ2 2-تکواژ وابسته : معنا و کاربرد مستقل ندارد و در ساختمان واژه های دیگر به کار می رود و در کنار تکواژِ آزاد معنا و کاربرد خود را می یابد . الف) تکواژ وابسته ی اشتقاقی : واژه ی مشتق می سازند مانند «انه» در «مردانه» ، «-ِش » در « خورش»، ه ،مند، گاه، -ِستان، کده،بی ،با، نا،و ... ب) تکواژ وابسته ی تصریفی : واژه ی جدید نمی سازد بلکه مهومی را به واژه قبلی اضافه می کند تا در جمله قرار بگیرد.تعدادآن ها محدود است و بهترین راه برای تشخیص آن از اشتقاقی است . در اسم = نشانه های جمع (ها ،ان، ات ، ین ) – «ی » نکره ساز – الف ندا در صفت : تر – ترین در فعل = پیشوند های (می ، ب – ن) و شناسه ها } نکات مهم در شناخت و شمارش تکواژها 1 } 1-بن های ماضی و مضارع ، تکواژ آزاد به شمار می روند. } 2-فعل های مخفف «اَم،ای،ایم،اید،اند»یک تکواژ آزاد و واژه هستند. } 3-ضمایر پیوسته یِ « -َم،-َت،-َش،-ِمان،-ِتان،-ِشان» تکواژ آزاد و واژه هستند. } 4-صامت های میانجی تکواژ نیستند؛ زیرا فقط کارکرد آوایی دارند ، اما کارکرد معنایی و دستوری ندارند .مانند :خانگی –پارسایی } 5-باری دیگر تاکید می شود که کسره اضافه و صفت یک تکواژ آزاد و یک واژه است . } 6- کسره ای که بین دو جزء واژه ی مرکب می آید کسره ی اضافه نیست و میان وند و تکواژ وابسته است .دردِسر-تختِ خواب – } 7- کسره ی «برایِ» جزء کلمه و کلاً یک تکواژ است . } 8-کسره ای که در پایان حرف های اضافه مرکب مانند «غیرِ»، «در موردِ»،و... میان وند و تکواژ وابسته است و در شمارش یک تکواژ به حساب می آید. } 9-شناسه سوم شخص فعل های ماضی به جز ماضی التزامی محذوف است .در شمارش این شناسه تهی یک تکواژ محسوب می شود .رفت=رفت + تکواژ تهی = 2 تکواژ } نکات مهم در شناخت و شمارش تکواژها 2 } 10- در فعل های است ، هست و نیست هم ، شناسه محذوف و قابل شمارش است. } 11- در دوم شخص مفردفعل های امر و نهی هم شناسه محذوف و قابل شمارش است .مانند برو (3تکواژ)-نیا(3تکواژ) } 12-«ی»نکره ساز تکواژ تصریفی است؛«ی»اسم ساز و صفت ساز (نسبی )تکواژ اشتقاقی هستند.خودتان تشخیص دهید: مردی که مردی را در گذشت بداند آسمانی است. } 13- «ان» فقط هنگامی که نشانه ی جمع است تکواژ تصریفی است و در بقیه موارد اشتقاقی است. تشخیص دهید:هراسان- مردان – کوهان- گیلان – سپاهان-بامدادان- زیرکان-جاویدان – شادان (ان تاکیدی )... } 14- تر و ترین هر کدام یک تکواژ جداگانه هستند و نباید ترین را متشکل از تر +ین دانست. } 15-«اً»، «یّت»،و «ین» و «ات» تکواژهایی هستند که از عربی وارد زبان فارسی شده اند و ما به دلیل کاربرد فراوانشان ، آن ها را در در شمارش تکواژها به حساب می آوریم . } 16- فعل های باید و شاید هر کدام دو تکواژ هستند :بای /-َد ؛ شای/ -َد } 17- «-َن» آخر مصدر ها یک تکواژ است . گفتن= گفت/-َن واج ها تعریف واج کوچک ترین واحد صوتی زبان است که بی معنی است اما می تواند تفاوت معنایی ایجاد کند . در واقع واج ها همان « صداها » است .مانند: ک / ِ /ت / ا/ ب واج ها خود معنی ندارند ؛اماتفاوت معنایی ایجاد می کنند: نام – نان آیا واج ها همان حروف الفبا هستند ؟ خیر .تعداد حروف فارسی 32است : ا- ب- پ ت-... اما زبان فارسی 29 واج دارد : 23 صامت و 6 مصوت . صامت ها : (ءع )ب-پ –(ت ط ) –(ث س ص ) – ج-چ-(ح ه ) –خ د (ذ ز ض ظ ) ر ژ ش (غ ق ) ف ک گ ل م ن و ی . مصوت ها : مصوت های بلند ( ا و ی) مصوت های کوتاه(-َ--ِ-ُ) واج و و ی نماینده بیش از یک واج است : ولی – خورشید-مو –(خواهر ) یک – سینی-سیاست واج همزه همزه معمولا بر روی حرف دیگری می نشیند که به آن جایگاه همزه می گویند : سؤال – توطئه – رأس – کلماتی که در نوشتن با الف آغاز می شوند ؛در واقع با صامت همزه شروع می شوند ؛ مانند : ابر = ء / -َ /ب /ر امید =ء/-ُ/م/ی/د/ آزادی = ء/ا/ز/ا/د/ی قرآن =ق/-ُ/ر/ء/ا/ن ایست=ء/ی/س/ت احساس=ء/-ِ/ح/س/ا/س واج ه ه گاهی صامت است در این صورت حتما حرف دوم هجا نیست مانند: ماه ، هوا ه گاهی مصوت است و در حقیقت مصوت -ِ و یا-َ است ؛ مانند: که = ک/-ِ نه = ن/-َ تشدید هنگامی که واژه ای تشدید دارد حرف مشدد دو بار تکرار و شمارش می گردد . مانند بچٌه = ب/-َ/چ/چ/-ِ برای واج نویسی کلماتی نظیر شخصیٌت به صورت هجا به هجا واج ها را می نویسیم : شَخ =ش/-َ/خ صی= ص/یi/یy یت=یY/-َ/ت واژه های دو تلفظی بعضی از واژه ها دو تلفظی هستند برای تعیین تعداد و شمارش واج های آن باید به هر صورت که تلفظ می کنیم هجا ها را جدا و سپس واج های آن را شمارش کرد. مه/ر/بان م/-َ/ه ر/-َ ب/ا/ن 8واج مانند : مهربان مهر/بان م/-ِ/ه/ر ب/ا/ن 7واج در آزمون سراسری عموما شکل رسمی تر ( که فرآیند واجی ندارد) مورد نظر است : مهر/بان نمونه های دیگر : کم آزار – دانش آموز زبان فارسی
|
ادبیّــــات ، انتشـــار زیبـایی و تکیه گاه مانایــی اندیشــه و فرهنگ است و بدون آن امکان انتشار و استقرار هیچ زیبایی و خوبی نیست . آنان که ادبیّات را ادراک نمی کنند ، روح حیـــات را نیافته اند و به قلمـــرو شکوهمــــند زیبایی گام نگذاشته اند . بی شک هیچ هنـــــری به اندازه ی شعــــر و شاعــــری نتوانسته است در دل و جان ، روح و روان، ذهن و زبان و فکر و بیان انسان ها راه پیدا کند و تأثیر بگذارد. شعر و کلام منظـــوم و منثــــور همواره جایگاه و پایگاه مهمی در میان مردم داشته است . شعر و ادبیات، تهییـــج کننده ی مردم برای ایستـــادگی در برابر ظلــــم، همنشین غــم ها و شـــادی ها و بیانگر آلام و رنج های مــــردم و مایه ی سرافـــرازی آنان در این دنیـــای پهنــــاور است .