نمونه سوال فارسی 1، پایه دهم متوسطه همراه با پاسخ
|
نمونه سوال فارسی 1، پایه دهم متوسطه همراه با پاسخ
1- در جمله « اثر غم و شادی پیش مردمان بر خود پیدا مکن » بر کدام ویژگی های اخلاقی تاکید دارد ؟ 2- « مثل گندم نمای جو فروش مباش » آدمی را از چه کاری برحذر می دارد ؟ 3- دو ویژگی مهم نثر درس « از آموختن ننگ مدار » را بنویسید 4- در عبارت زیر کدام ویژگی ادبی ، نوشته را زیبا کرده است ؟ به زبان ، دیگر مگو و به دل دیگر مدار تا گندم نمای جو فروش نباشی 5- آرایه های بارز نمونه های زیر را بنویسید الف ) خسرو مثل شاخ شمشاد می آمد و سر جایش می نشست ب ) انشایی می ساخت و با صدای گرم و رسا اجرا می کرد ج ) دو خروس را دیدم که درهم آمیخته و گرد برانگیخته اند 6-کنایه های مشخص شده زیر چه مفهومی دارند ؟ الف ) در ریاضی کمیتش لنگ می زد ب ) شعر می گفت زیاد می گفت اما به قول نظامی خشت می زد 7- هریک از عبارات زیر به چه صفتی توصیه می کنند ؟ الف ) رنج هیچ کس ضایع مکن و همه کس را به شزا حق شناس باش ب ) به هر نیک و بد زود شادان و زود اندوهگین مشو 8- هریک ار بیت های زیر بر کدام مفهوم تاکید دارد ؟ الف ) گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشت گفتا تو بندگی کن کاو بنده پرور آید ب ) گفتم دل رحیمت کی عزم صلح دارد ؟ گفتا مگوی با کس تا وقت آن در آید 9- بیت « غم و شادی جهان را نبود هیچ ثبات / هر زمان حال وی از شکل دگر خواهد شد » با کدام بیت ارتباط معنایی دارد ؟ الف ) گفتم که بر خیالت راه نظر ببندم گفتا که شبرو است او از راه دیگر آید ب ) گفتم زمان عشرت دیدی که چون سر آمد گفتا خموش حافظ کاین غصه هم سرآید 10- در بیت زیر عاشق معشوق را به چه چیزی توصیه می کند ؟ گفتم دل رحیمت کی عزم صلح دارد ؟ گفتا مگوی با کس تا وقت آن در آید 11- با توجه به بیت « گفتم زمان عشرت دیدی که چون سر آمد / گفتا خموش حافظ کاین غصه هم سرآید» منظور از غصه چیست ؟ 12- با توجه به بیت « گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد / گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید » به سوالات پاسخ دهید الف ) چرا بوی زلف معشوق ، عاشق را گمراه کرده است ؟ ب ) چرا معشوق به عاشق می گوید همین بو می تواند تو را راهنمایی کند ؟ ج ) جهش ضمیر را مشخص کنید و جایگاه اصلی ضمیر را بنویسید د ) در کدام کلمه آرایه ایهام باعث زیبایی بیت شده است ؟ معانی آن را بنویسید 13- به چه دلایلی نویسنده معتقد است که : « مثل قرآن مثل آب روان است » ؟ 14- در بیت زیر مقصود شاعر از مصراع دوم چیست ؟ گویا طلوع می کند از مغرب آفتاب این رستخیز عام که نامش محرم است
پاسخ سوالات 1 خویشتن داری ، صبر بر تلخی ها ، بیش از حد متاثّر نشدن از شادی ها 2- دو رویی و ریاکاری 3- کوتاهی جملات ، سادگی کلمات و روان بودن نوشته 4- استفاده از مثل « گندم نمای جو فروش » 5- الف ) تشبیه ب ) حس آمیزی ج ) کنایه 6- الف ) ضعیف و ناتوان بود ب ) پر حرفی می کرد 7- الف ) قدر شناسی ب ) خویشتن داری 8- الف ) اطاعت و فرمان پذیری ب ) طلب عنایت و بخشش 9- ب ) گفتم زمان عشرت دیدی که چون سر آمد گفتا خموش حافظ کاین غصه هم سرآید 10- رازداری 11- دوری و هجران معشوق 12- الف ) زیرا بوی زلف معشوق عاشق را آشفته و مست کرده است ب ) زیرا همین بو می تواند عاشق را به سمت معشوق بکشاند ج ) اوت رهبر آید = رهبرت د ) بو : 1 ) بو و رایحه 2 ) امید و آرزو 13- الف ) زیرا موجب زنده شدن دلها می شود ، ب ) موجب پاک شدن از پلیدی ها ست 14- تمامی عالم عزادار امام حسین (ع) هستند
|
ادبیّــــات ، انتشـــار زیبـایی و تکیه گاه مانایــی اندیشــه و فرهنگ است و بدون آن امکان انتشار و استقرار هیچ زیبایی و خوبی نیست . آنان که ادبیّات را ادراک نمی کنند ، روح حیـــات را نیافته اند و به قلمـــرو شکوهمــــند زیبایی گام نگذاشته اند . بی شک هیچ هنـــــری به اندازه ی شعــــر و شاعــــری نتوانسته است در دل و جان ، روح و روان، ذهن و زبان و فکر و بیان انسان ها راه پیدا کند و تأثیر بگذارد. شعر و کلام منظـــوم و منثــــور همواره جایگاه و پایگاه مهمی در میان مردم داشته است . شعر و ادبیات، تهییـــج کننده ی مردم برای ایستـــادگی در برابر ظلــــم، همنشین غــم ها و شـــادی ها و بیانگر آلام و رنج های مــــردم و مایه ی سرافـــرازی آنان در این دنیـــای پهنــــاور است .