بخش زبان شناسی

 

1-مقصود از نمود آوايي زبان ………………… است .

2- اشتباه و خطا در ………… رخ مي دهد و اصلاح آن به وسيله ي …………صورت مي گيرد 

3-چگونه مي توانيم ثابت كنيم كه كر و لال ها از توا نش زباني برخوردارند ؟

4- چرا شكل گفتاري  و نوشتاري كلمات مقابل تفاوت دارد ؟                 خوردن و خواستار

5-  تفاوت ميان گفتار و خط و نوشتار را بنويسيد 

6-عواملي كه باعث بروز خطا در گفتار مي شود چيست ؟   

7- وند هاي صرفي و اشتقاقي را مشخّص كنيد .                              درختي كه ميوه بدهد ، ارزش بيشتري دارد

8- چرا گوناگوني سبكي و لهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند؟ 

9- فوايد تمايز  ميان زبان وگفتار را در يك بند بنويسيد . (دومورد)         

10- علت اينكه ما جملات را در حين نوشتن در ذهن خود تكرار مي كنيم ، چيست؟           

11- زبان و گفتار ريشه در …………وخط ونوشتار ريشه در …………دارد .               

12- دو كلمه بنويسيد كه شكل گفتاري و نوشتاري آن ها با يكديگر تفاوت دارد ؟     

13- تكواژهاي وابسته به سه دسته تقسيم مي شوند آن ها را بنويسيد

14- زبان وگفتار چه تفاوتي باهم دارند

15- چرا يادگيري زبان و گفتار بر خلاف خط و نوشتار به درس و مدرسه نياز ندارد ؟              

16- كرو لال ها به هنگام استفاده از زبان به جاي …………… از ………………كمك مي گيرند          

17- خط و نوشتار به طور …………………… با زبان پيوند مي خورد .          مستقيم         غيرمستقيم

18- خط و نوشتار در معرض خطا و اشتباه و تنوع وگوناگوني است         ص                غ

19-خط و نوشتار از بخش هاي اصلي زبان و گفتار را تشكيل مي دهد .      ص                     غ

20-………………يكي از توانايي هاي ذهن انسان است ،و……………نمود آوايي آن است.

21- نمود حركتي چيست   

22-  سابقه ي زبان و گفتار از خط و نوشتار .......... است .     الف ) بيشتر              ب ) كمتر 

23-زبان و گفتار ريشه در ذات و طبيعت انسان دارد و خطّ و نوشتار ريشه در .....................  او دارد .

24- واج هاي زبان به دو دسته تقسيم مي شود آن ها را بنويسيد . 

25- تعداد واج و هجا را در كلمه هاي زير مشخّص كنيد :

دانش                  كاشانه                    آبادان                      انديشه                 آتش 

26- تكواژ آزاد و تكواژ وابسته را در كلمه هاي مقابل مشخّص كنيد .        

  كوشش        ناشناس           جست و جو         نويسنده             

27- تركيب تكواژ آزاد با يك يا چند وند اشتقاقي به دو منظور كاملاً متفاوت انجام مي گيرد ، آن ها را بنويسيد .

28-« وند اشتقاقي» و« وند تصريفي» را مشخّص كنيد :            

سرشناس ترين نويسنده  -   خيرخوا هي   -    سودمند    - زيباترين گل 

29- تفاوت گفتار و نوشتار را بنويسيد .( ذكر يك مورد )

30- كدام جمله درست وكدام جمله نادرست ا ست ؟

الف : زبان وگفتار ريشه در اجتماع و فرهنگ انسان دارد (        )                 

   ب : سابقه ي خط ونوشتار از زبان وگفتار كم تر است (          )

31- از تركيب ساخت هاي تك هجايي و چند هجايي با هم ساخت آوايي پيچيده ي .......... ساخته مي شود .

  ا لف )  واج                  ب  )  كلمه                   ج  )    جمله                  د ) حرف

32- نقش اصلي ساخت واژه ي ........... آماده سازي كلمات براي ورود به ساخت جمله است .   صرفي        اشتقاقي

33- از تمايز زبان و گفتار : اشتباه وخطا در ……..رخ مي د هد ورفع واصلاح آن بر عهد ه ي ……… است .

34- كدام جمله درست وكدام جمله نادرست ا ست ؟

الف : زبان وگفتار ريشه در اجتماع و فرهنگ انسان دارد (        )                  

 ب : سابقه ي خط ونوشتار از زبان وگفتار كم تر است (          )

35- زبان فارسي 29 واج دارد كه به دو دسته ي ............و ...............تقسيم مي شود .

36- از تمايز زبان و گفتار : اشتباه وخطا در ……..رخ مي د هد ورفع واصلاح آن بر عهد ه ي ……… است .

37- زبان شناسان براي نشان دادن  واج و حرف از چه نشانه هايي استفاده مي كنند ؟

38- درباره ي زبان وگفتار ،جاهاي خالي را كامل كنيد .

الف ) اشتباه وخطا در ......رخ مي دهد واصلاح آن بر عهده ي ........ است .                

 ب  ) ...... مثل جدول ضرب است  و ........مثل عمل ضرب در جدول ضرب است  .

39- زبان وگفتار را چگونه ياد مي گيريم ؟

40-  زبان وگفتار ريشه در .................دارد وخط ونوشتار ريشه در ................. دارد

41-كرو لال ها به هنگام استفاده از زبان به جاي نمود…… از نمود.........كمك مي گيرند .  

42-. واحد معني داري كه به واحد هاي معني دار كوچك تر بخش پذير نباشد چه نام دارد ؟

43- در عبارت زير،  كدام ساخت واژه ، صرفي و كدام  اشتقاقي است ؟     

  ابوريحان از نوادر آفرينش و از عالي ترين نوع كمال  در علم و معرفت است .

44-  آياخط ونوشتار از بخش هاي اصلي زبان و گفتار است ؟  الف-  بلي        ب-  خير 

بخش نگارش

 1-  اگر بخواهيم درباره ي موضوعي با تعداد زيادي از افراد مصاحبه كنيم ،يا به مصاحبه شوندگان دسترسي داشته باشيم .از روش ……………… استفاده مي كنيم 

2-  روش هاي كلي و عمومي يك تحقيق را نام ببريد.    

3-  نوشته ي مقابل را ويرايش كنيد .« آيا چگونه مي توانيم به قول معروف بر عليه سوابق گذشته ي افرادي كه نمي شناسيم عمليات قانوني انجام وموضوع را بررسي كنيم» 

4-نوشته مقابل را ويرايش كنيد .  

 « صرب ها ،گاها گزارشات و خبرهاي برخلاف واقع را منتشر مي سازند  »        

5- در چه مواردي مي توان در نوشته از زبان محاوره استفاده كرد ؟      

6- فرق عمده ي  نويسنده با معمار چيست ؟  

7- فضا سازي چيست؟

8- براي ا نتخاب عنوان نوشته چه راه هايي وجود دارد ؟ ( دو شيوه را با مثال ذكر كنيد )   

9-نقل مطالب از كتاب هاي مرجع به سه شيوه انجام مي پذيرد ، نام ببريد  

10- زبان رسمي كتاب هاي درسي زبان فارسي چيست ؟     

    زبان گفتاري                  زبان مطبوعاتي                  زبان معيار               زبان ادبي

11- اصلاح شكل كلمات و يكسان كردن رسم الخط در حوزه ي كدام ويرايش قرار مي گيرد .   فنّي               زباني و ساختاري    

12-نويسندگان آثار زير براي عنوان نوشته ي خود از چه راه هايي بهره برد ه اند ؟

الف- نون والقلم:                       ب- تماشاگه راز      :                  پ- روشن تر از خاموشي :                            ت ) خفتگان بيدار                        ث-  از ماست كه بر ماست        :   

13-جملات روبرو را ويرايش كنيد .     

  الف- جنگ هر روزه از شدت بيشتري برخوردار گشت    

  ب- نيروي انتظامي سارقان را دستگير و به زندان فرستاد

14-يك واژه نامه عمومي و يك واژه نامه تخصصي نام ببريد  

15- عبارات زير را ويرايش كنيد .            الف ) تيم مقابل از روحيۀ بسيار بدي برخوردار بود     

    ب ) بازرسين سازمان گاهاً گزارشات و اخبارهايي خلاف واقع را  انتشار مي دهند

16-ويژگي هاي زبان محاوره اي را بنويسيد   ؟(4 مورد )                     

17-حجم و اندازه ي مقاله چگونه است ؟     

18- فوايد طرح نوشته  را بنويسيد (3مورد)   

19- عبارت مقابل را ويرايش كنيد .   

    جلسه ي ديروز به رهبريت مديره محترمه ي دبيرستان برگذار شد .

20- طرح در نوشته هاي كوتاه و بلند چگونه است ؟    

21- خبر نگاران و روزنامه نگاران براي تهيه ي گزارش هاي خبري خود از كدام روش تحقيق بيشتر استفاده مي كنند؟

22- در هر كتا بخانه چند نوع برگه وجود دارد ؟ نام ببريد               

23-گذشتگان به فضا سازي ……مي گفته اند و همچنين در قصيده به آن ..................... گويند .

24-   درست به كار بردن علايم نگارشي و اصلاح بندها در حوزه ي كدام ويرايش است؟  

 فنّي               زباني و ساختاري    

25- در فر هنگ دهخدا  تلفّظ درست كلمه را در چه علامتي نشان مي دهند .

26- نتايج سودمند فضا سازي را بنويسيد  .           

27- اولين قدم در تحقيق و پژوهش بهره گيري از …………. است                

28- عبارت مقابل را ويرايش كنيد.                      

  بايد شاهنامه را حفظ و عبرت از پندها و اندرزهاي آن گرفت        

29- يادداشت برداري به سه شكل انجام مي گيرد آن ها را بنويسيد  

30- نوشتاري كه زبان ملي و رسمي ،فرهنگي و علمي ،مطبوعاتي و آموزشي كشور ماست ، چيست؟

31-گونه ي مطبوعاتي چيست ؟

32- آغاز نوشته مي تواند زمينه ساز سيرآتي نوشته باشد و نتايج اجتماعي آن را در قالب ،جملات و توصيفات منعكس كند ، به اين كار..…..گفته مي شود           

33-انواع فهرست را بنويسيد .

34- اهمّيّت كتاب هاي مرجع به چيست ؟

35-در فرهنگ هاي معين و لغت نامه ي دهخدا علامت قلّاب [ ]  نشانه ي چيست ؟ 

36-دو مورد از مراحل نخستين تهيّه ي مقاله را بنويسيد .

37- مقاله ها از نظر هدف ومحتوا وشيوه ي نگارش به دو دسته تقسيم مي شوند ، آن ها را بنويسيد .

38- چه اطّلاعاتي از يك فرهنگ لغت مي توان كسب كرد ؟ (ذكر دو مورد )

39- سه مورد از قسمت هاي تشكيل دهنده ي يك مقاله را نام ببريد .

40- دو مورد از ويژگي هاي يك مقاله ي خوب را بنويسيد .

41-را ه هاي جمع آوري اطّلاعات را در تهيّه ي گزارش نام ببريد .

42- نشانه ي قلاّ ب [ ] در فرهنگ دهخدا     و  ( اِ  )   در  فرهنگ معين   براي چيست ؟

43- انواع گزارش را ازنظر زبان و نوع بيان بنويسيد .

44- اوّلين مرحله ي تهيّه ي مقاله را بنويسيد

45- جلال آل احمد براي انتخاب عنوان كتا بش (نون والقلم ) از چه روشي استفاده كرده است ؟

46- روش هاي كلّي وعمومي تحقيق عبارت است از :       1- ................ 2- روش مشاهده    3- .................. 4- .......................

47- از فرهنگ معين چه اطّلاعاتي مي توان كسب كرد ؟ ( ذكر 3مورد )

48-در كدام نوع مقاله نويسنده از برهان هاي عقلي و نقلي براي اثبات مدّعاي خود كمك مي گيرد  ؟

49- شرط اساسي براي نوشتن مقاله چيست ؟

50- شيوه هاي جمع آوري اطّلاعات را در تهيّه ي گزارش نام ببريد . ( ذكر 2 مورد )

51- نوشته اي كه در آن اركان دستوري جا به جا مي شود و كلمات  شكسته مي شود، چه نام دارد ؟

52- فايده ي يادداشت برداري را در پژوهش و تحقيق بنويسيد .( ذكر يك مورد )

53- قسمت هاي تشكيل دهنده ي يك مقاله عبارت است از : عنوان ، فهرست مطالب ، ............  ، متن مقاله ، ..........  و فهرست ها

54- دو مورد از فوايد يادداشت برداري را  بنويسيد

 بخش دستور زبان

1- نهاد و گزاره را در عبارت زير مشخّص كنيد :   

سخت كوشان از هيچ مشكلي نمي هراسند /   رودكي  پدر شعر فارسي است /    ما به ادبيّات پربار خويش مي باليم  /    قدر وقت را بدانيد / 

2- نقش كلمه هاي مشخّص شده را بنويسيد  :            

باران هوا را سرد گردانيد  .  / زبان شناسان  زبان را  يك نظام مي دانند  . / نقّاش اتاق را رنگ آبي زد .   بايد مطالب كتاب را دقيق خواند   /

 سپاهيان دلاورانه با دشمن جنگيدند  . او فقرا را لباس پوشانيد  

3-  دليل عدم مطابقت نهاد جدا و پيوسته را در جمله هاي زير بنويسيد .

پيامبر (ص) پس از فتح مكّه دشمنان شكست خورده را بخشيدند  -    اين ظرف ها شكستني است

4- زمان افعال را بنويسيد :        الف ) خواهد نوشت                 ب ) مي شنيدند               

   پ ) داشتم مي رفتم             ت )  دويده باشد  ث)  رفته بود          ج )  دارد مي نويسد 

5- با توجّه به عبارت «  در  المپياد علمي به موفّقيّت رسيد  » 

الف )  فعل را مشخّص كنيد                  ب ) وجه فعل را بنويسيد                   

 ج )فعل را  با حفظ شخص به مضارع اخباري تبديل كنيد    

6-  عبارت زير را مجهول كنيد :

امام خميني حكومت ستم شا هي را برانداخت .   /    خيّاط لباس ها را دوخت    /    پرنده  لانه اش را مي سازد / اعتياد بسياري از استعدادها را كشته است

شاه مردم بي گناه را گروه گروه به گلوله مي بست  /   

7 – در عبارت زير ، نوع فعل ها را از نظر ساختمان ( ساده ، مركّب و پيشوندي) بنويسيد .

  معلّم هر روز كتاب را از قفسه بر مي دارد و يك ساعت آن را مي خواند

8 –كدام فعل در عبارت زير ، پيشوندي است ؟

  هواپيما پس از ساعتي پرواز   بازگشت و در فرودگاه نشست وخلبان  گزارش خود را اطلّاع داد

9 – درعبارت زير ، يك ا سم « ساده » يك ا سم «مشتق » و يك ا سم« مشتق – مركّب » پيدا كنيد :

  «  بايد كتاب وكتاب خوا ني و پژوهش وجست وجو گري محور اصلي همه ي آموزش ها قرار گيرد . »

10- در عبارت زير ، نوع اسم هاي مشخّص شده را از نظر ساخت ( ساده ، مركّب ، مشتق مركّب  ، مشتق ) بنويسيد.

در سپيده دم اين عصر هنوز گاليله نمي تواند طلب شير فروش را بدهد .

11-   نوع اسم هاي زير را از نظرساخت ( ساده ، مركّب ، مشتق ، مشتق مركّب ) بنويسيد : 

  شاهنامه   -   فرهنگ   -   سي و سه پل -  گلاب  -  قرآن خواني   -   خريدار   -    نرم افزار   -  ناجوانمرد  -  مهمان سرا –   خط كش-   آموزش 

12- هسته را در گروه هاي اسمي مقابل مشخّص كنيد .       آفتاب روشن حقيقت    -  آن چند داستان خواندني مثنوي  -  دويست هزار بيت شاعر

13-  در عبارت زير ، هسته ي گروه هاي اسمي را مشخّص كنيد .

   گفته اند : ديوان عظيم رودكي ، صد دفتر بوده است .

14-  در عبارت زير يك « اسم ناشناس » و يك « اسم جنس » مشخّص كنيد .

    « هرگز سخني را بي تأمّل بر زبان مياور »

15 –  براي كلمه ي  «  درخت » يك وابسته ي پيشين و يك وابسته ي پسين ذكر كنيد .     

    (  .......... درخت .........  )

16- اسم هاي عام و خاص را مشخّص كنيد .             

   سعدي -     درخت  -  كتابخانه  - قاسم آباد   -  ابن سيناها  - 

17-  « كتاب»  در كدام جمله « شناس است ؟ چرا ؟

الف )  كتاب را  خريدم                  ب ) كتاب بهترين دوست انسان است

18- در عبارات زير ، تركيب هاي وصفي( موصوف وصفت ) و اضافي( مضاف و مضاف اليه ) را مشخّص كنيد.

     ديوانه  دستار كهنه را برداشت و گفت : « اين را هم به عميد نيشابور بده . » رشته هاي باران ، آسمان تيره را به زمين گل آلود مي دوخت .

19- نوع اضافه را ( تعلّقي و غير تعلّقي ) در تركيب هاي زير بنويسيد :   

   مسافر قطار   -   دست ارادت -  پر پرنده    - كشور ايران    -  عنوان نامه     -   

 فلسفه ي بوعلي سينا   -    كوزه ي سفال                

20- در عبارت زير ، يك صفت مشخّص كنيد و نوع آن را از نظر ساخت ( ساده ، مركّب ، مشتق ) بنويسيد. 

كتاب ، دوست خوب انسان براي رسيدن به سعادت است            

21- در عبارت زير ، يك صفت و يك مضاف اليه مشخّص كنيد

ديوانه ، عمامه ي كهنه را از سر بر گرفت و گفت اين را هم به عميد نيشابور بده  .

22-  نوع ضماير را در عبارت زير بنويسيد :

  گفت : تو شيريني عروسي هم به دوستانت نداده اي بايد درست جلوي آن ها  درآيي .

23-جاي خالي عبارت زير را كامل كنيد :

در جمله ي ( گاليله قدم به قدم سرنوشت خويش را مي سازد ) كلمه ي ............... مرجع ضمير است .

24- در عبارت زير نوع ضماير مشخّص شده  را بنويسيد . ( اشاره ، شخصي ، مشترك و.....)

 استاد يك جلد كتابشان را به من هديه كردند كه در آن   نظريّه هاي جديد خويش را مطرح كرده اند .

25- «مرجع ضمير »در عبارت « انسان ها قدم به قدم سرنوشت خويش را مي سازند » كدام است ؟

26- در عبارت زير ، ضمير را مشخّص كنيد ونوع آن را ( اشاره ،شخصي ،‌ مشترك و... )  بنويسيد :

 «   الهي ، در دل هاي ما جز تخم محبّت خود مكار . »

27- جا هاي خالي را با كلمات مناسب  پركنيد :

الف ) در گروه اسمي ( شاهنامه ي گرانقدر فردوسي ) كلمه ي ................. هسته ي گروه ا ست .

ب )در عبارت ( معلم را ديدم و به او سلام كردم  . ) كلمه ي .................... مرجع ضمير ا ست .

28- در عبارت زير ، ضمير را مشخّص كنيد و نوع آن را ( اشاره ،شخصي ،‌ مشترك و... )  بنويسيد :

 الف) بايد درست جلوي آن ها در آيي        ب) ا نسان ها سرنوشت خويش را مي سازند

29- در عبارت زير ، ضميرها را مشخّص كنيد و نوع آن ها را ( اشاره ،شخصي ،‌ مشترك و... )  بنويسيد :

حقيقت همان اندازه رايج خواهد شد كه ما آن را رواج مي دهيم .:      

30- كلمه ي (ساكت ) در كدام جمله ، قيد است ؟ چرا ؟ 

الف : علي  ساكت نشسته است                               ب : علي  ساكت است .

31- در عبارت زير ،« قيد» را مشخّص كنيد و نوع آن ها را ( نشانه دار و بي نشانه ) بنويسيد .

احتمالأ  هوا  پاييز امسال  سرد  مي شود   /  مدرسه ها پاييز باز مي شود و زمان به سرعت مي گذرد / هوا نسبتاً گرم بود و كاروان  آرام حركت مي كرد .

اميد از راه بسيار دوري آمده بود و  درس را به خوبي خوانده بود .

32- كلمه ي « خندان » را در دو جمله ي جداگانه به كار ببريد كه يك بار قيد و بار ديگر مسند باشد .

33 – درجمله ي « سعيد به آرا مي درس مي خواند» قيد را مشخّص كنيد ونوع آن را ( نشانه دار و بي نشانه ) بنويسيد :

34- جمله اي بنويسيد كه در آن  كلمه ها ي مقابل قيد باشد .    خوش خط  -    خندان   -  آرام  

35- در عبارات زير ، يك  «شبه جمله»  و يك « نام آوا »  مشخّص كنيد .

صداي شرشر آب ، ما را به زندگي مي خواند .  از دريغ و افسوس خوردن كاري پيش نمي رود، اگر مرد ميدان هستيد ، بسم اللّه  . 

36 –  در جمله ي « هرگز از سختي هاي زندگي نترسيد »

الف ) كدام كلمه قيد است       ب )  نشانه دار است يا بي نشانه      ج )  نوع قيد را بنويسيد

37- « جمله ي هسته» ، «جمله ي وابسته» و «حرف پيوند» را مشخّص كنيد : 

چون از تأخير قطار خبر داشتيم ، عجله نكرديم /  هنگامي كه كليد را زدم ، اتاق كاملاً روشن شد / چون هوا سرد شده بود ، ماشين روشن نشد .

اگر دنيا از متملّق خالي شود از متكبّر و خودكامه نيز خالي خواهد شد   /  ما مي دانيم كه او خواهد آمد

38- در عبارت زير  پيوندهاي مشخّص شده ، وابسته ساز است يا هم پايه ساز؟

   به كتاب فروشي رفت اما كتابي خريدم  /  به ورزشگاه رفتم و مسابقه را تماشا كردم  /  آمده ام  تا درس بخوانم  

39-  جا هاي خالي عبارات زير را كامل كنيد :

الف ) جمله هايي را كه با پيوندهاي همپايه ساز به هم مي پيوندند ......................... مي ناميم .

ب ) هر جمله ي  مستقل  بر  دو نوع ......... و .......... تقسيم مي شود

40- در جمله ي   «  دانش آموز باهوش هميشه  با خواندن كتاب ، خود را  براي امتحان   آماده مي كند »   :

الف ) نهاد جمله كدام است ؟

ب  )  « باهوش »  صفت است يا مضاف اليه ؟

پ  )  يك قيد بي نشانه  مشخّص كنيد

ت )  يك « ضمير »  بيابيد و نوع آن را بنويسيد

ث  ) « خواندن كتاب »  اضافه ي تعلّقي است يا غير تعلّقي ؟

 

املا و بياموزيم:  

1-كاربرد درست جمله هاي مقابل را بنويسيد 

الف- كتاب « گلستان » به وسيله سعدي نوشته شده است .               

ب- او دلايل قوي اي براي سخن خود ارائه داد .

2-نوشتن املاي حروف « س» و « ش» بصورت كشيده مخصوص كدام خط است ؟

3- به جاي كلمه ي مشخص شده كلمه ي كوتاه تري قرار دهيد ؟        

 *به چه سبب به مدرسه نيامدي ؟        *  به منظور بازديد از نمايشگاه كتاب كلاس تعطيل شد

4-جمله ي زير از چه نظر غلط است ، صحيح آن را بنويسيد .

*به اوج قله ي كوه مي نگريست  .

5-در گروه كلمه هاي زير غلط املايي را بيابيد و درست آن ها را بنويسيد 

قصر عمل ، وقا هت و بي شرمي ، ساتع و درخشان ، ضياع و عقار ، سفاعت و ناداني ، موهش و هراس انگيز

6-در جمله ي زير چه اشكالاتي وجود دارد به اين  نوع كاربرد غلط چه مي گويند ؟

حُسن خوبي سعيد انضباط اوست

7-در گروه كلمات زير چهار غلط املايي وجود دارد آنها را بيابيد وشكل درست آنها را بنويسيد     

ضياع و اقار ها- مناعت طبع- سفاهت و ناداني – انيس و معلوف –قصر عمل – قضا و پيكار    

8-املاي تشديد مياني با تشديد پاياني چه تفاوتي دارد ؟ مثال بزنيد

9-چرا املاي « ي» ميانجي بر شكل كوچك آن ترجيح دارد ؟   

10- جملات زير را ويرايش كنيد :     

الف- آخرين مسابقه ي فينال را ديدم .

ب- نامه را به وسيله ي پست سفارشي فرستادم.

11- جمله ي زير را به دوشكل ويرايش كنيد :      با دوست صميمي اي مشورت كردم

12- كدام يك از گزينه هاي زير از نظر املايي صحيح نيست ؟

الف- انيس و معلوف         ب- محضور و رودربايستي      ج- بحبوحه ي مسابقه         د- قليان دروني

13-كدام يك از گزينه هاي زير از نظر املايي صحيح نيست ؟

الف- موحش و هراس انگيز   ب- مضيقه و تنگنا  ج- عضويت و اهريمن   د- صفاهت و ناداني                              

14- چرا به كار بردن كلمات ( آشناييت و ايرانيت ) درست نيست؟ شكل درست آن را بنويسيد       

15- شكل صحيح كلمات نادرست را بنويسيد .    

     نصر معاصر-        .عزل و ا بد            - .بهبوهه ي مسابقه                   - ا ئتلا و ارتقاء

16- كلمه ي (رضا) را به دوشكل مضاف و غير مضاف بنويسيد        

رضا ( غير مضاف )                                                  رضا ( مضاف)

17-چرا به كار بردن كلماتي چون «‌آشناييت و «‌خوبيت » درست نيست ؟   

18-دست نوشته ي بعضي  شبيه خط چاپي كتاب است كه به آن خط «………………» مي گويند          

19-در ميان گروه كلمات زير غلط ها را پيدا كرده ،صحيح آن ها را بنويسيد

 سهو و خطا ، غالب هاي زبان ، قصر امل ، اسرار و التماس ، مسئول برگذاري ، قوت و غذا  ، اسير و قريب ، مذلّت و خاري ، مضغ و جويدن ،تربيّت ، عمارت و فرمانروايي، بهر در كوزه ،اغتنام فرصت ، اشباه و سايه ها ، خشم و غيض ، رأفت و عطوفت ،                               

20-كدام نوع خط براي املا مناسب است  ؟        

21- در املا  مي توان دو «س» را پشت سرهم كشيده نوشت.       الف-درست     ب- نادرست         

22- املاي درست واژه هاي زير را بنويسيد ؟                    

   الف- ماعده هاي زميني                                ب- مسئول برگذاري

23- عبارت زير را به دو صورت ويرايش كنيد.               من دوست صميمي اي دارم             

24- جمله ي مقابل را ويرايش كنيد.        اعتلاء و ارتقاء مقام را به شما تبريك مي گوييم         

25- صورت درست جمله هاي زير را بنويسيد.

الف- بياييد سوابق گذشته را فراموش كنيم .                                        

 ب- نيروي انتظامي سارقان را دستگير و به زندان فرستاد.

26- املاي نادرست را مشخص كنيد و صحيح آن ها را بنويسيد

اسرار و التماس – مسئول برگزاري – قضا و پيكار –غدقن و ممنوع – منزلت و خواري – مدح و زم –  ماه آذار – بهردر كوزه – عمارت و فرمانروايي – مظهر اعتدال .

27- املاي صحيح كلمات نادرست را بنويسيد.              

   نظم و ا نظباط  –  مائده ي آسماني  –  محتاط و معال ا نديش    

28- چه زماني از نشانه هاي خطّ فارسي استفاده مي شود؟                     

29- به كاربردن تركيب « سنگ حجرالأسود» درست است يا خير ؟  چرا؟           

30- كدام نوع خط اختصاص به دست نوشته دارد  ؟         

31- به كاربردن كدام واژه در جمله ي (نامه را .......پست   به تهران  فرستاد. ) مناسب تر است ؟   چرا ؟                         الف-    « به وسيله ي »                      ب-    «با»

32- از بين جملات زير كدام جمله درست است و كدام نادرست ؟ جمله ي نادرست را اصلاح كنيد ؟  

الف- ديروز يك خودرو ،كودكي را زير گرفت و شديداً آسيب ديد.                                     

ب- كمال الملك نقاشي هاي كم نظيري آفريده است

33-از ميان گروه كلمات زير ، چهار كلمه از نظر املايي نادرست است ،درست آن ها را بنويسيد       

عمارت و فرمانروايي – ضياع ها و عقارها – معزول و بركنار – صفاحت و ناداني –موهش و هراس انگيز – گفتار بي شائبه – آرايش سوري

34- از گروه كلمه هاي زير كدام ها نادرست هستند؟شكل درست آنها را بنويسيد          

ترجيه و برتري – ماعده ي آسماني- مضغ و جويدن – افراط و تفريط – خشم و قيظ        

35- چرا به كاربردن نمونه هاي مقا بل نادرست است؟               

     الف-     رهبر يّت                                        ب-      سير گردش كار

36-غلط هاي جمله ي مقابل را اصلاح كنيد                 

             اعتلاء و ارتقاء مقام آن شخصيّت علمي دور از انتظار نبود

37-گزينه ي نادرست را مشخص كرده علّت غلط بودن آن را بنويسيد     

الف- دامن زدن به دوگانگي ها موجب شكست مي شود     

 ب- حسن خوبي سعيد ا نضباط اوست        

38- عبارت «ابوعلي سينا حكيم نامي اي بود» را به صورت صحيح بازنويسي كنيد              

39-نام سه نوع خط را نوشته و بگوييد كدام خط براي املا توصيه مي شود ؟           

40-گزينه ي نادرست را مشخص نموده علت نادرستي آن را بنويسيد .     

الف- با رضا و رغبت درس مي خوانيم                                

  ب- نيروي انتظامي سارقان را دستگير وبه زندان فرستاد

41- املاي كداميك از كلمات زير نادرست است شكل صحيح آن ها را بنويسيد     

سحاب رحمت               اسرار و التماس               مناعت تبع                    حدّ نصاب

42-جملات زير را ويرايش كنبد :

الف – تيم ملّي در سه ديدار متوالي و پي درپي پيروز شد                      

ب- در زمينه هاي گوناگون علمي از سوي دانش پژوهان جوان مدال هاي جهاني گرفته شده است       

43- كلمه بلاء را در جملاتي به شكل مضاف و غير مضاف بنويسيد        

44- از بين دو جمله ي زير كدام يك را  ترجيح مي دهيد ؟ چرا؟       

الف- به چه سبب ، مدرسه نيامدي؟                                 ب- چرا به مدرسه نيامدي ؟

45- از بين گروه كلمات زير گروه كلماتي كه املاي آنها نادرست است را مشخص كنيد و درست آنها را بنويسيد :

غدقن و ممنوع – اغتنام فرصت – واثق و مطمئن –مكس و توقف – ا فريت و اهريمن- درخت سندروس   - غذا و پيكار –  محظوظ و برخوردار

46- كلماتي كه در فارسي داراي تنوين   ً    هستندچه نقشي دارند وآيا رعايت آن در املا  الزامي است؟

47-كدام جمله درست نيست؟             

الف- نقاشي هاي كم نظيري به وسيله ي كمال الملك آفريده شده است   .           

  ب- كمال الملك نقاشي هاي كم نظيري آفريده است .

48- واج ميا نجي را در كلمات زير مشخص كنيد :          .تشنگان             - آشنايان

50- در جمله ي زير حشو  را مشخص كنيد.

مدخل ورودي قصر به گونه ي زيبايي تزيين شده است