نمونه سوالات زبان فارسی2
1-مقصود از نمود آوايي زبان ………………… است .
2- اشتباه و خطا در ………… رخ مي دهد و اصلاح آن به وسيله ي …………صورت مي گيرد
3-چگونه مي توانيم ثابت كنيم كه كر و لال ها از توا نش زباني برخوردارند ؟
4- چرا شكل گفتاري و نوشتاري كلمات مقابل تفاوت دارد ؟ خوردن و خواستار
5- تفاوت ميان گفتار و خط و نوشتار را بنويسيد
6-عواملي كه باعث بروز خطا در گفتار مي شود چيست ؟
7- وند هاي صرفي و اشتقاقي را مشخّص كنيد . درختي كه ميوه بدهد ، ارزش بيشتري دارد
8- چرا گوناگوني سبكي و لهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند؟
9- فوايد تمايز ميان زبان وگفتار را در يك بند بنويسيد . (دومورد)
10- علت اينكه ما جملات را در حين نوشتن در ذهن خود تكرار مي كنيم ، چيست؟
11- زبان و گفتار ريشه در …………وخط ونوشتار ريشه در …………دارد .
12- دو كلمه بنويسيد كه شكل گفتاري و نوشتاري آن ها با يكديگر تفاوت دارد ؟
13- تكواژهاي وابسته به سه دسته تقسيم مي شوند آن ها را بنويسيد
14- زبان وگفتار چه تفاوتي باهم دارند
15- چرا يادگيري زبان و گفتار بر خلاف خط و نوشتار به درس و مدرسه نياز ندارد ؟
16- كرو لال ها به هنگام استفاده از زبان به جاي …………… از ………………كمك مي گيرند
17- خط و نوشتار به طور …………………… با زبان پيوند مي خورد . مستقيم غيرمستقيم
18- خط و نوشتار در معرض خطا و اشتباه و تنوع وگوناگوني است ص غ
19-خط و نوشتار از بخش هاي اصلي زبان و گفتار را تشكيل مي دهد . ص غ
20-………………يكي از توانايي هاي ذهن انسان است ،و……………نمود آوايي آن است.
21- نمود حركتي چيست
22- سابقه ي زبان و گفتار از خط و نوشتار .......... است . الف ) بيشتر ب ) كمتر
23-زبان و گفتار ريشه در ذات و طبيعت انسان دارد و خطّ و نوشتار ريشه در ..................... او دارد .
24- واج هاي زبان به دو دسته تقسيم مي شود آن ها را بنويسيد .
25- تعداد واج و هجا را در كلمه هاي زير مشخّص كنيد :
دانش كاشانه آبادان انديشه آتش
26- تكواژ آزاد و تكواژ وابسته را در كلمه هاي مقابل مشخّص كنيد .
كوشش ناشناس جست و جو نويسنده
27- تركيب تكواژ آزاد با يك يا چند وند اشتقاقي به دو منظور كاملاً متفاوت انجام مي گيرد ، آن ها را بنويسيد .
28-« وند اشتقاقي» و« وند تصريفي» را مشخّص كنيد :
سرشناس ترين نويسنده - خيرخوا هي - سودمند - زيباترين گل
29- تفاوت گفتار و نوشتار را بنويسيد .( ذكر يك مورد )
30- كدام جمله درست وكدام جمله نادرست ا ست ؟
الف : زبان وگفتار ريشه در اجتماع و فرهنگ انسان دارد ( )
ب : سابقه ي خط ونوشتار از زبان وگفتار كم تر است ( )
31- از تركيب ساخت هاي تك هجايي و چند هجايي با هم ساخت آوايي پيچيده ي .......... ساخته مي شود .
ا لف ) واج ب ) كلمه ج ) جمله د ) حرف
32- نقش اصلي ساخت واژه ي ........... آماده سازي كلمات براي ورود به ساخت جمله است . صرفي اشتقاقي
33- از تمايز زبان و گفتار : اشتباه وخطا در ……..رخ مي د هد ورفع واصلاح آن بر عهد ه ي ……… است .
34- كدام جمله درست وكدام جمله نادرست ا ست ؟
الف : زبان وگفتار ريشه در اجتماع و فرهنگ انسان دارد ( )
ب : سابقه ي خط ونوشتار از زبان وگفتار كم تر است ( )
35- زبان فارسي 29 واج دارد كه به دو دسته ي ............و ...............تقسيم مي شود .
36- از تمايز زبان و گفتار : اشتباه وخطا در ……..رخ مي د هد ورفع واصلاح آن بر عهد ه ي ……… است .
37- زبان شناسان براي نشان دادن واج و حرف از چه نشانه هايي استفاده مي كنند ؟
38- درباره ي زبان وگفتار ،جاهاي خالي را كامل كنيد .
الف ) اشتباه وخطا در ......رخ مي دهد واصلاح آن بر عهده ي ........ است .
ب ) ...... مثل جدول ضرب است و ........مثل عمل ضرب در جدول ضرب است .
39- زبان وگفتار را چگونه ياد مي گيريم ؟
40- زبان وگفتار ريشه در .................دارد وخط ونوشتار ريشه در ................. دارد
41-كرو لال ها به هنگام استفاده از زبان به جاي نمود…… از نمود.........كمك مي گيرند .
42-. واحد معني داري كه به واحد هاي معني دار كوچك تر بخش پذير نباشد چه نام دارد ؟
43- در عبارت زير، كدام ساخت واژه ، صرفي و كدام اشتقاقي است ؟
ابوريحان از نوادر آفرينش و از عالي ترين نوع كمال در علم و معرفت است .
44- آياخط ونوشتار از بخش هاي اصلي زبان و گفتار است ؟ الف- بلي ب- خير
بخش نگارش
1- اگر بخواهيم درباره ي موضوعي با تعداد زيادي از افراد مصاحبه كنيم ،يا به مصاحبه شوندگان دسترسي داشته باشيم .از روش ……………… استفاده مي كنيم
2- روش هاي كلي و عمومي يك تحقيق را نام ببريد.
3- نوشته ي مقابل را ويرايش كنيد .« آيا چگونه مي توانيم به قول معروف بر عليه سوابق گذشته ي افرادي كه نمي شناسيم عمليات قانوني انجام وموضوع را بررسي كنيم»
4-نوشته مقابل را ويرايش كنيد .
« صرب ها ،گاها گزارشات و خبرهاي برخلاف واقع را منتشر مي سازند »
5- در چه مواردي مي توان در نوشته از زبان محاوره استفاده كرد ؟
6- فرق عمده ي نويسنده با معمار چيست ؟
7- فضا سازي چيست؟
8- براي ا نتخاب عنوان نوشته چه راه هايي وجود دارد ؟ ( دو شيوه را با مثال ذكر كنيد )
9-نقل مطالب از كتاب هاي مرجع به سه شيوه انجام مي پذيرد ، نام ببريد
10- زبان رسمي كتاب هاي درسي زبان فارسي چيست ؟
زبان گفتاري زبان مطبوعاتي زبان معيار زبان ادبي
11- اصلاح شكل كلمات و يكسان كردن رسم الخط در حوزه ي كدام ويرايش قرار مي گيرد . فنّي زباني و ساختاري
12-نويسندگان آثار زير براي عنوان نوشته ي خود از چه راه هايي بهره برد ه اند ؟
الف- نون والقلم: ب- تماشاگه راز : پ- روشن تر از خاموشي : ت ) خفتگان بيدار ث- از ماست كه بر ماست :
13-جملات روبرو را ويرايش كنيد .
الف- جنگ هر روزه از شدت بيشتري برخوردار گشت
ب- نيروي انتظامي سارقان را دستگير و به زندان فرستاد
14-يك واژه نامه عمومي و يك واژه نامه تخصصي نام ببريد
15- عبارات زير را ويرايش كنيد . الف ) تيم مقابل از روحيۀ بسيار بدي برخوردار بود
ب ) بازرسين سازمان گاهاً گزارشات و اخبارهايي خلاف واقع را انتشار مي دهند
16-ويژگي هاي زبان محاوره اي را بنويسيد ؟(4 مورد )
17-حجم و اندازه ي مقاله چگونه است ؟
18- فوايد طرح نوشته را بنويسيد (3مورد)
19- عبارت مقابل را ويرايش كنيد .
جلسه ي ديروز به رهبريت مديره محترمه ي دبيرستان برگذار شد .
20- طرح در نوشته هاي كوتاه و بلند چگونه است ؟
21- خبر نگاران و روزنامه نگاران براي تهيه ي گزارش هاي خبري خود از كدام روش تحقيق بيشتر استفاده مي كنند؟
22- در هر كتا بخانه چند نوع برگه وجود دارد ؟ نام ببريد
23-گذشتگان به فضا سازي ……مي گفته اند و همچنين در قصيده به آن ..................... گويند .
24- درست به كار بردن علايم نگارشي و اصلاح بندها در حوزه ي كدام ويرايش است؟
فنّي زباني و ساختاري
25- در فر هنگ دهخدا تلفّظ درست كلمه را در چه علامتي نشان مي دهند .
26- نتايج سودمند فضا سازي را بنويسيد .
27- اولين قدم در تحقيق و پژوهش بهره گيري از …………. است
28- عبارت مقابل را ويرايش كنيد.
بايد شاهنامه را حفظ و عبرت از پندها و اندرزهاي آن گرفت
29- يادداشت برداري به سه شكل انجام مي گيرد آن ها را بنويسيد
30- نوشتاري كه زبان ملي و رسمي ،فرهنگي و علمي ،مطبوعاتي و آموزشي كشور ماست ، چيست؟
31-گونه ي مطبوعاتي چيست ؟
32- آغاز نوشته مي تواند زمينه ساز سيرآتي نوشته باشد و نتايج اجتماعي آن را در قالب ،جملات و توصيفات منعكس كند ، به اين كار..…..گفته مي شود
33-انواع فهرست را بنويسيد .
34- اهمّيّت كتاب هاي مرجع به چيست ؟
35-در فرهنگ هاي معين و لغت نامه ي دهخدا علامت قلّاب [ ] نشانه ي چيست ؟
36-دو مورد از مراحل نخستين تهيّه ي مقاله را بنويسيد .
37- مقاله ها از نظر هدف ومحتوا وشيوه ي نگارش به دو دسته تقسيم مي شوند ، آن ها را بنويسيد .
38- چه اطّلاعاتي از يك فرهنگ لغت مي توان كسب كرد ؟ (ذكر دو مورد )
39- سه مورد از قسمت هاي تشكيل دهنده ي يك مقاله را نام ببريد .
40- دو مورد از ويژگي هاي يك مقاله ي خوب را بنويسيد .
41-را ه هاي جمع آوري اطّلاعات را در تهيّه ي گزارش نام ببريد .
42- نشانه ي قلاّ ب [ ] در فرهنگ دهخدا و ( اِ ) در فرهنگ معين براي چيست ؟
43- انواع گزارش را ازنظر زبان و نوع بيان بنويسيد .
44- اوّلين مرحله ي تهيّه ي مقاله را بنويسيد
45- جلال آل احمد براي انتخاب عنوان كتا بش (نون والقلم ) از چه روشي استفاده كرده است ؟
46- روش هاي كلّي وعمومي تحقيق عبارت است از : 1- ................ 2- روش مشاهده 3- .................. 4- .......................
47- از فرهنگ معين چه اطّلاعاتي مي توان كسب كرد ؟ ( ذكر 3مورد )
48-در كدام نوع مقاله نويسنده از برهان هاي عقلي و نقلي براي اثبات مدّعاي خود كمك مي گيرد ؟
49- شرط اساسي براي نوشتن مقاله چيست ؟
50- شيوه هاي جمع آوري اطّلاعات را در تهيّه ي گزارش نام ببريد . ( ذكر 2 مورد )
51- نوشته اي كه در آن اركان دستوري جا به جا مي شود و كلمات شكسته مي شود، چه نام دارد ؟
52- فايده ي يادداشت برداري را در پژوهش و تحقيق بنويسيد .( ذكر يك مورد )
53- قسمت هاي تشكيل دهنده ي يك مقاله عبارت است از : عنوان ، فهرست مطالب ، ............ ، متن مقاله ، .......... و فهرست ها
54- دو مورد از فوايد يادداشت برداري را بنويسيد
بخش دستور زبان
1- نهاد و گزاره را در عبارت زير مشخّص كنيد :
سخت كوشان از هيچ مشكلي نمي هراسند / رودكي پدر شعر فارسي است / ما به ادبيّات پربار خويش مي باليم / قدر وقت را بدانيد /
2- نقش كلمه هاي مشخّص شده را بنويسيد :
باران هوا را سرد گردانيد . / زبان شناسان زبان را يك نظام مي دانند . / نقّاش اتاق را رنگ آبي زد . بايد مطالب كتاب را دقيق خواند /
سپاهيان دلاورانه با دشمن جنگيدند . او فقرا را لباس پوشانيد
3- دليل عدم مطابقت نهاد جدا و پيوسته را در جمله هاي زير بنويسيد .
پيامبر (ص) پس از فتح مكّه دشمنان شكست خورده را بخشيدند - اين ظرف ها شكستني است
4- زمان افعال را بنويسيد : الف ) خواهد نوشت ب ) مي شنيدند
پ ) داشتم مي رفتم ت ) دويده باشد ث) رفته بود ج ) دارد مي نويسد
5- با توجّه به عبارت « در المپياد علمي به موفّقيّت رسيد »
الف ) فعل را مشخّص كنيد ب ) وجه فعل را بنويسيد
ج )فعل را با حفظ شخص به مضارع اخباري تبديل كنيد
6- عبارت زير را مجهول كنيد :
امام خميني حكومت ستم شا هي را برانداخت . / خيّاط لباس ها را دوخت / پرنده لانه اش را مي سازد / اعتياد بسياري از استعدادها را كشته است
شاه مردم بي گناه را گروه گروه به گلوله مي بست /
7 – در عبارت زير ، نوع فعل ها را از نظر ساختمان ( ساده ، مركّب و پيشوندي) بنويسيد .
معلّم هر روز كتاب را از قفسه بر مي دارد و يك ساعت آن را مي خواند
8 –كدام فعل در عبارت زير ، پيشوندي است ؟
هواپيما پس از ساعتي پرواز بازگشت و در فرودگاه نشست وخلبان گزارش خود را اطلّاع داد
9 – درعبارت زير ، يك ا سم « ساده » يك ا سم «مشتق » و يك ا سم« مشتق – مركّب » پيدا كنيد :
« بايد كتاب وكتاب خوا ني و پژوهش وجست وجو گري محور اصلي همه ي آموزش ها قرار گيرد . »
10- در عبارت زير ، نوع اسم هاي مشخّص شده را از نظر ساخت ( ساده ، مركّب ، مشتق مركّب ، مشتق ) بنويسيد.
در سپيده دم اين عصر هنوز گاليله نمي تواند طلب شير فروش را بدهد .
11- نوع اسم هاي زير را از نظرساخت ( ساده ، مركّب ، مشتق ، مشتق مركّب ) بنويسيد :
شاهنامه - فرهنگ - سي و سه پل - گلاب - قرآن خواني - خريدار - نرم افزار - ناجوانمرد - مهمان سرا – خط كش- آموزش
12- هسته را در گروه هاي اسمي مقابل مشخّص كنيد . آفتاب روشن حقيقت - آن چند داستان خواندني مثنوي - دويست هزار بيت شاعر
13- در عبارت زير ، هسته ي گروه هاي اسمي را مشخّص كنيد .
گفته اند : ديوان عظيم رودكي ، صد دفتر بوده است .
14- در عبارت زير يك « اسم ناشناس » و يك « اسم جنس » مشخّص كنيد .
« هرگز سخني را بي تأمّل بر زبان مياور »
15 – براي كلمه ي « درخت » يك وابسته ي پيشين و يك وابسته ي پسين ذكر كنيد .
( .......... درخت ......... )
16- اسم هاي عام و خاص را مشخّص كنيد .
سعدي - درخت - كتابخانه - قاسم آباد - ابن سيناها -
17- « كتاب» در كدام جمله « شناس است ؟ چرا ؟
الف ) كتاب را خريدم ب ) كتاب بهترين دوست انسان است
18- در عبارات زير ، تركيب هاي وصفي( موصوف وصفت ) و اضافي( مضاف و مضاف اليه ) را مشخّص كنيد.
ديوانه دستار كهنه را برداشت و گفت : « اين را هم به عميد نيشابور بده . » رشته هاي باران ، آسمان تيره را به زمين گل آلود مي دوخت .
19- نوع اضافه را ( تعلّقي و غير تعلّقي ) در تركيب هاي زير بنويسيد :
مسافر قطار - دست ارادت - پر پرنده - كشور ايران - عنوان نامه -
فلسفه ي بوعلي سينا - كوزه ي سفال
20- در عبارت زير ، يك صفت مشخّص كنيد و نوع آن را از نظر ساخت ( ساده ، مركّب ، مشتق ) بنويسيد.
كتاب ، دوست خوب انسان براي رسيدن به سعادت است
21- در عبارت زير ، يك صفت و يك مضاف اليه مشخّص كنيد
ديوانه ، عمامه ي كهنه را از سر بر گرفت و گفت اين را هم به عميد نيشابور بده .
22- نوع ضماير را در عبارت زير بنويسيد :
گفت : تو شيريني عروسي هم به دوستانت نداده اي بايد درست جلوي آن ها درآيي .
23-جاي خالي عبارت زير را كامل كنيد :
در جمله ي ( گاليله قدم به قدم سرنوشت خويش را مي سازد ) كلمه ي ............... مرجع ضمير است .
24- در عبارت زير نوع ضماير مشخّص شده را بنويسيد . ( اشاره ، شخصي ، مشترك و.....)
استاد يك جلد كتابشان را به من هديه كردند كه در آن نظريّه هاي جديد خويش را مطرح كرده اند .
25- «مرجع ضمير »در عبارت « انسان ها قدم به قدم سرنوشت خويش را مي سازند » كدام است ؟
26- در عبارت زير ، ضمير را مشخّص كنيد ونوع آن را ( اشاره ،شخصي ، مشترك و... ) بنويسيد :
« الهي ، در دل هاي ما جز تخم محبّت خود مكار . »
27- جا هاي خالي را با كلمات مناسب پركنيد :
الف ) در گروه اسمي ( شاهنامه ي گرانقدر فردوسي ) كلمه ي ................. هسته ي گروه ا ست .
ب )در عبارت ( معلم را ديدم و به او سلام كردم . ) كلمه ي .................... مرجع ضمير ا ست .
28- در عبارت زير ، ضمير را مشخّص كنيد و نوع آن را ( اشاره ،شخصي ، مشترك و... ) بنويسيد :
الف) بايد درست جلوي آن ها در آيي ب) ا نسان ها سرنوشت خويش را مي سازند
29- در عبارت زير ، ضميرها را مشخّص كنيد و نوع آن ها را ( اشاره ،شخصي ، مشترك و... ) بنويسيد :
حقيقت همان اندازه رايج خواهد شد كه ما آن را رواج مي دهيم .:
30- كلمه ي (ساكت ) در كدام جمله ، قيد است ؟ چرا ؟
الف : علي ساكت نشسته است ب : علي ساكت است .
31- در عبارت زير ،« قيد» را مشخّص كنيد و نوع آن ها را ( نشانه دار و بي نشانه ) بنويسيد .
احتمالأ هوا پاييز امسال سرد مي شود / مدرسه ها پاييز باز مي شود و زمان به سرعت مي گذرد / هوا نسبتاً گرم بود و كاروان آرام حركت مي كرد .
اميد از راه بسيار دوري آمده بود و درس را به خوبي خوانده بود .
32- كلمه ي « خندان » را در دو جمله ي جداگانه به كار ببريد كه يك بار قيد و بار ديگر مسند باشد .
33 – درجمله ي « سعيد به آرا مي درس مي خواند» قيد را مشخّص كنيد ونوع آن را ( نشانه دار و بي نشانه ) بنويسيد :
34- جمله اي بنويسيد كه در آن كلمه ها ي مقابل قيد باشد . خوش خط - خندان - آرام
35- در عبارات زير ، يك «شبه جمله» و يك « نام آوا » مشخّص كنيد .
صداي شرشر آب ، ما را به زندگي مي خواند . از دريغ و افسوس خوردن كاري پيش نمي رود، اگر مرد ميدان هستيد ، بسم اللّه .
36 – در جمله ي « هرگز از سختي هاي زندگي نترسيد »
الف ) كدام كلمه قيد است ب ) نشانه دار است يا بي نشانه ج ) نوع قيد را بنويسيد
37- « جمله ي هسته» ، «جمله ي وابسته» و «حرف پيوند» را مشخّص كنيد :
چون از تأخير قطار خبر داشتيم ، عجله نكرديم / هنگامي كه كليد را زدم ، اتاق كاملاً روشن شد / چون هوا سرد شده بود ، ماشين روشن نشد .
اگر دنيا از متملّق خالي شود از متكبّر و خودكامه نيز خالي خواهد شد / ما مي دانيم كه او خواهد آمد
38- در عبارت زير پيوندهاي مشخّص شده ، وابسته ساز است يا هم پايه ساز؟
به كتاب فروشي رفت اما كتابي خريدم / به ورزشگاه رفتم و مسابقه را تماشا كردم / آمده ام تا درس بخوانم
39- جا هاي خالي عبارات زير را كامل كنيد :
الف ) جمله هايي را كه با پيوندهاي همپايه ساز به هم مي پيوندند ......................... مي ناميم .
ب ) هر جمله ي مستقل بر دو نوع ......... و .......... تقسيم مي شود
40- در جمله ي « دانش آموز باهوش هميشه با خواندن كتاب ، خود را براي امتحان آماده مي كند » :
الف ) نهاد جمله كدام است ؟
ب ) « باهوش » صفت است يا مضاف اليه ؟
پ ) يك قيد بي نشانه مشخّص كنيد
ت ) يك « ضمير » بيابيد و نوع آن را بنويسيد
ث ) « خواندن كتاب » اضافه ي تعلّقي است يا غير تعلّقي ؟
املا و بياموزيم:
1-كاربرد درست جمله هاي مقابل را بنويسيد
الف- كتاب « گلستان » به وسيله سعدي نوشته شده است .
ب- او دلايل قوي اي براي سخن خود ارائه داد .
2-نوشتن املاي حروف « س» و « ش» بصورت كشيده مخصوص كدام خط است ؟
3- به جاي كلمه ي مشخص شده كلمه ي كوتاه تري قرار دهيد ؟
*به چه سبب به مدرسه نيامدي ؟ * به منظور بازديد از نمايشگاه كتاب كلاس تعطيل شد
4-جمله ي زير از چه نظر غلط است ، صحيح آن را بنويسيد .
*به اوج قله ي كوه مي نگريست .
5-در گروه كلمه هاي زير غلط املايي را بيابيد و درست آن ها را بنويسيد
قصر عمل ، وقا هت و بي شرمي ، ساتع و درخشان ، ضياع و عقار ، سفاعت و ناداني ، موهش و هراس انگيز
6-در جمله ي زير چه اشكالاتي وجود دارد به اين نوع كاربرد غلط چه مي گويند ؟
حُسن خوبي سعيد انضباط اوست
7-در گروه كلمات زير چهار غلط املايي وجود دارد آنها را بيابيد وشكل درست آنها را بنويسيد
ضياع و اقار ها- مناعت طبع- سفاهت و ناداني – انيس و معلوف –قصر عمل – قضا و پيكار
8-املاي تشديد مياني با تشديد پاياني چه تفاوتي دارد ؟ مثال بزنيد
9-چرا املاي « ي» ميانجي بر شكل كوچك آن ترجيح دارد ؟
10- جملات زير را ويرايش كنيد :
الف- آخرين مسابقه ي فينال را ديدم .
ب- نامه را به وسيله ي پست سفارشي فرستادم.
11- جمله ي زير را به دوشكل ويرايش كنيد : با دوست صميمي اي مشورت كردم
12- كدام يك از گزينه هاي زير از نظر املايي صحيح نيست ؟
الف- انيس و معلوف ب- محضور و رودربايستي ج- بحبوحه ي مسابقه د- قليان دروني
13-كدام يك از گزينه هاي زير از نظر املايي صحيح نيست ؟
الف- موحش و هراس انگيز ب- مضيقه و تنگنا ج- عضويت و اهريمن د- صفاهت و ناداني
14- چرا به كار بردن كلمات ( آشناييت و ايرانيت ) درست نيست؟ شكل درست آن را بنويسيد
15- شكل صحيح كلمات نادرست را بنويسيد .
نصر معاصر- .عزل و ا بد - .بهبوهه ي مسابقه - ا ئتلا و ارتقاء
16- كلمه ي (رضا) را به دوشكل مضاف و غير مضاف بنويسيد
رضا ( غير مضاف ) رضا ( مضاف)
17-چرا به كار بردن كلماتي چون «آشناييت و «خوبيت » درست نيست ؟
18-دست نوشته ي بعضي شبيه خط چاپي كتاب است كه به آن خط «………………» مي گويند
19-در ميان گروه كلمات زير غلط ها را پيدا كرده ،صحيح آن ها را بنويسيد
سهو و خطا ، غالب هاي زبان ، قصر امل ، اسرار و التماس ، مسئول برگذاري ، قوت و غذا ، اسير و قريب ، مذلّت و خاري ، مضغ و جويدن ،تربيّت ، عمارت و فرمانروايي، بهر در كوزه ،اغتنام فرصت ، اشباه و سايه ها ، خشم و غيض ، رأفت و عطوفت ،
20-كدام نوع خط براي املا مناسب است ؟
21- در املا مي توان دو «س» را پشت سرهم كشيده نوشت. الف-درست ب- نادرست
22- املاي درست واژه هاي زير را بنويسيد ؟
الف- ماعده هاي زميني ب- مسئول برگذاري
23- عبارت زير را به دو صورت ويرايش كنيد. من دوست صميمي اي دارم
24- جمله ي مقابل را ويرايش كنيد. اعتلاء و ارتقاء مقام را به شما تبريك مي گوييم
25- صورت درست جمله هاي زير را بنويسيد.
الف- بياييد سوابق گذشته را فراموش كنيم .
ب- نيروي انتظامي سارقان را دستگير و به زندان فرستاد.
26- املاي نادرست را مشخص كنيد و صحيح آن ها را بنويسيد
اسرار و التماس – مسئول برگزاري – قضا و پيكار –غدقن و ممنوع – منزلت و خواري – مدح و زم – ماه آذار – بهردر كوزه – عمارت و فرمانروايي – مظهر اعتدال .
27- املاي صحيح كلمات نادرست را بنويسيد.
نظم و ا نظباط – مائده ي آسماني – محتاط و معال ا نديش
28- چه زماني از نشانه هاي خطّ فارسي استفاده مي شود؟
29- به كاربردن تركيب « سنگ حجرالأسود» درست است يا خير ؟ چرا؟
30- كدام نوع خط اختصاص به دست نوشته دارد ؟
31- به كاربردن كدام واژه در جمله ي (نامه را .......پست به تهران فرستاد. ) مناسب تر است ؟ چرا ؟ الف- « به وسيله ي » ب- «با»
32- از بين جملات زير كدام جمله درست است و كدام نادرست ؟ جمله ي نادرست را اصلاح كنيد ؟
الف- ديروز يك خودرو ،كودكي را زير گرفت و شديداً آسيب ديد.
ب- كمال الملك نقاشي هاي كم نظيري آفريده است
33-از ميان گروه كلمات زير ، چهار كلمه از نظر املايي نادرست است ،درست آن ها را بنويسيد
عمارت و فرمانروايي – ضياع ها و عقارها – معزول و بركنار – صفاحت و ناداني –موهش و هراس انگيز – گفتار بي شائبه – آرايش سوري
34- از گروه كلمه هاي زير كدام ها نادرست هستند؟شكل درست آنها را بنويسيد
ترجيه و برتري – ماعده ي آسماني- مضغ و جويدن – افراط و تفريط – خشم و قيظ
35- چرا به كاربردن نمونه هاي مقا بل نادرست است؟
الف- رهبر يّت ب- سير گردش كار
36-غلط هاي جمله ي مقابل را اصلاح كنيد
اعتلاء و ارتقاء مقام آن شخصيّت علمي دور از انتظار نبود
37-گزينه ي نادرست را مشخص كرده علّت غلط بودن آن را بنويسيد
الف- دامن زدن به دوگانگي ها موجب شكست مي شود
ب- حسن خوبي سعيد ا نضباط اوست
38- عبارت «ابوعلي سينا حكيم نامي اي بود» را به صورت صحيح بازنويسي كنيد
39-نام سه نوع خط را نوشته و بگوييد كدام خط براي املا توصيه مي شود ؟
40-گزينه ي نادرست را مشخص نموده علت نادرستي آن را بنويسيد .
الف- با رضا و رغبت درس مي خوانيم
ب- نيروي انتظامي سارقان را دستگير وبه زندان فرستاد
41- املاي كداميك از كلمات زير نادرست است شكل صحيح آن ها را بنويسيد
سحاب رحمت اسرار و التماس مناعت تبع حدّ نصاب
42-جملات زير را ويرايش كنبد :
الف – تيم ملّي در سه ديدار متوالي و پي درپي پيروز شد
ب- در زمينه هاي گوناگون علمي از سوي دانش پژوهان جوان مدال هاي جهاني گرفته شده است
43- كلمه بلاء را در جملاتي به شكل مضاف و غير مضاف بنويسيد
44- از بين دو جمله ي زير كدام يك را ترجيح مي دهيد ؟ چرا؟
الف- به چه سبب ، مدرسه نيامدي؟ ب- چرا به مدرسه نيامدي ؟
45- از بين گروه كلمات زير گروه كلماتي كه املاي آنها نادرست است را مشخص كنيد و درست آنها را بنويسيد :
غدقن و ممنوع – اغتنام فرصت – واثق و مطمئن –مكس و توقف – ا فريت و اهريمن- درخت سندروس - غذا و پيكار – محظوظ و برخوردار
46- كلماتي كه در فارسي داراي تنوين ً هستندچه نقشي دارند وآيا رعايت آن در املا الزامي است؟
47-كدام جمله درست نيست؟
الف- نقاشي هاي كم نظيري به وسيله ي كمال الملك آفريده شده است .
ب- كمال الملك نقاشي هاي كم نظيري آفريده است .
48- واج ميا نجي را در كلمات زير مشخص كنيد : .تشنگان - آشنايان
50- در جمله ي زير حشو را مشخص كنيد.
مدخل ورودي قصر به گونه ي زيبايي تزيين شده است