ترصیع و موازنه
آموختیم كه سجع زمانی ایجاد می گردد كه یكی از سه شرط ( یكسانی در وزن : سجع متوازن ) ، ( یكسانی در حرف پایانی : سجع مطرّف ) و (یكسانی در وزن و حرف پایانی : سجع متوازی ) را دارا باشد و دانستیم كه جایگاه سجع در پایان دو جمله است به شرطی كه كلمه های پایانی تكراری و هم معنی نباشند . اینك به توضیح كاربرد سجع در نقاط مختلف دو مصراع یا دو جمله ( ترصیع ، موازنه ) می پردازیم . ترصیع آن است كه كلمات مصراعی با مصراع دیگر یا جمله ای با جمله ی دیگر ، در وزن (هجا یا بخش ) و حروف پایانی یكسان باشد( تقابل سجع های متوازی ). غیر از واژگان تكراری بقیه كلمات با هم سجع متوازی باشند. مثال 1 : ای منــوّر بـه تـو نجـوم جـلال وی مقـرّر بـه تـو رسـوم كمـال ای= وی / منور = مقرر / نجوم = رسوم / جلال = كمال برای مثال كلمه های منوّر و مقرّر دارای وزن یكسان ( سه هجا : م+ نو+ ور / م+ قر + رر ) و حرف پایانی یكسان ( ر ) می باشند . پس سجع متوازی اند و قرار گرفتن سجع های متوازی در برابر هم آرایه ی ترصیع ایجاد می كنند . مثال 2 : ای كریمی كه بخشنده ی عطایی و ای حكیمی كه پوشنده ی خطایی كریمی = حكیمی / بخشنده = پوشنده / عطایی = خطایی سوال : در بیت زیر چگونگی شكل گیری آرایه ی ترصیع را نشان دهید . برگ بی برگی بود ما را نوال مرگ بی مرگی بود ما را حلال موازنه : تقابل سجع های متوازن ( یكسانی كلمه های دو مصراع یا دو جمله در وزن ) یا انواع سجع در برابر هم است . مثال 1 : الهی ، جان ما را صفای خود ده و دل ما را هوای خود ده . جان ، دل = سجع متوازن / صفا ،هوا = سجع متوازی / كاربرد دو سجع متوازن و متوازی در كنار هم آرایه ی موازنه ایجاد كرد . مثال 2 : این لطایف كز لب لعل تو من گفتم كه گفت ؟ وین تطاول كز سر زلف تو من دیدم كه دید؟ تقابل سجع های متوازن در برابر هم آرایه ی موازنه ایجاد كرد . در نمونه های زیر آرایه های ترصیع و موازنه را مشخّص كنید . 1- چرخ ار چه رفیع ، خاك پایت عقل ار چه بزرگ ، طفل راهت 2- دانه باشی مرغكانت برچنند غنچه باشی كودكانت بركنند 3- باران رحمت بی حسابش همه را رسیده ، خوان نعمت بی دریغش همه جا كشیده
|