آرایه واج آرایی یا نغمه حروف

  بسياري از شاعران خوش ذوق ، صامت يا مصوّت ها را در شعر خود به گونه اي به كار برده اند كه تكرار آنها براي خواننده بسيار لذّت بخش و دل انگيز مي شود و این تكرار زيباي حروف يا حركات  را در نوشته يا شعر واج آرايي مي گويند . به نمونه هاي زير توجه بفرماييد تا متوجه هنرمندي شاعران بشويد و از خواندن ابيات لذت ببريد:

  • در زلف توبند بود داد دل ما               در بند كمند بود داد دل ما

          اي داد به داد دل ما كس نرسيد        از بس كه بلند بود داد دل ما « قيصر امين پور»

 تكرارحرف « دال» بسيار جالب توجه است 

  • خيال خال تو با خود به خاك خواهم برد     كه از خيال تو خاكم شود عبير آميز!« حافظ»

تكرار حرف (خ) و حركت يا مصوّت «آ» شعر را دل انگيز كرده است

گاهي تكرار حروف و حركات ( صامتها و مصوتها) معناي خاصي را به ذهن متبادر مي كند و گاهي صحنه ي واقعي موضوع را در ذهن ترسيم مي نمايد كه دراين صورت به آن« صدا معنايي» هم گفته شده است:

  • ·         بر او راست خم کرد و چپ کرد راست / خروش از خم چرخ چاچی بخاست  (فردوسی )

در اين بيت تكرار واجهايي مانند «چ» و «خ» فضاي كشيدن كمان و صداي چرق چروق آن را در ذهن زنده مي كند و بسيار هنرمندانه است....

  • خيزيد و خز آريد كه هنگام خزان است  / باد خنك از جانب خوارزم وزان است(منوچهري دامغاني)

 در اين بيت و ادامه ي آن هنگام خواندن شعر و تكرار « خ» و « ز» خش خش برگهاي خشك پاييزي را زير پاي عابران تداعي مي كند

  • نماز شام غريبان چو گريه آغازم  / به هاي هاي غريبانه قصه پردازم

           به ياد يار و ديار آن چنان بگريم زار /كه از جهان ره ورسم سفر براندازم(حافظ)

و در اين دوبيت تكرار واج «آ» صداي حزن آلود واندوه ناك حافظ را به خوبي مي توان شنيد.... 

  واج کوچکترین واحد سخن است که دو قسم دارد.۱ـ صامت:بی صدا ها     ۲ـمصوت: صدا دار ها

و اما واج آرایی(نغمه حروف) که از آرایه های گوش نواز ادب فارسی است و لطافت و زیبایی خاصی به نظم و نثر می دهد:به تکرار یک واج چه صامت و چه مصوت در یک کلمه یا مصرع یا بیت گفته می شود .( همان طور که از اسمش پیداست این آرایه آرایش واج است در سخن.)مثل:

  • شب است و و شاهد و شمع و شراب و شیرینی /غنیمت است چنین شب که دوستان بینی.

اگر دقت کنید گوشتان صامت ش رو به طرز محسوسی می شنود.

به مثال های زیر نگاه کنید:

  • جان بی جمال جانان میل جهان ندارد / هرکس که این ندارد حقا که آن ندارد

ـ تکرار مصوت آ (۱۰بار) و صامت ج ( ۴بار)

  • نماز خونین حماسه چهارده ساله ی مرا / وسعت وسیع کدام سجاده گسترده شد؟

ـ تکرار صامت س (۶بار) و مصوت ــِـ (۸ بار)

  • تو را گر همی یار باید بیار                مرا یار هرگز نیاید به کار

تکرار مصوت « ا »

  • یکی شادمانی به اندر میان/ میان کهان و میان مهان« تکرارصامت ن»
  • سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند ( تکرارصامت چ )
  • بگذار تا بگریم چون  ابر در بهاران /  کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران    ( تکرار مصوت « ا » )
  • رشتۀ تســبیح اگر بگســـست معذورم بدار       دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود واج آرایی در این بیت با تکرار صامت «س ».
  • خواب نوشین بامداد رحیل باز دارد پیاده را ز سبیل

همانطور که می بینیدتکرار مصوت « الف » و « نقش نمای اضافه » در این بیت تکامل بخش موسیقی درونی است.

  • خیال خال تورا با خود به گور خواهم برد/که تا زخال تو خاکم شود عبیرآمیز      تکرار صامت «خ ».
  • بیا که قصر امل سخت سست بنیاد است / بیار باده که بنیاد عمر بر باد است  تکرار  «س، ا».

 در پایان  نکات کلیدی مبحث واج آرایی را جهت تسهیل امر آموزش  بیان می کنیم :

نکته 1 : خلاصه سخن این که واج آرایی ( نغمه ی حروف ) تکرار یک واج ( صامت یا مصوت ) است در کلمه های یک مصراع یا یک بیت یا عبارت نثر به گونه ای که کلام را آهنگین می کند و آفریننده ی موسیقی درونی باشد و بر تاثیر سخن بیافزاید این تکرار آگاهانه ی واج ها را « واج آرایی » گویند .

 نکته 2 : در زبان فارسی بیست و نه واج داریم / ( بیست و سه صامت و شش مصوت )

صامت ها همان حروف الفبای فارسی هستند و مصوت ها 1- کوتاه ( فتحه ، ضمه ، کسره ) 2- بلند  « ا » ، « ی » ، « و » می باشند .

نكته 3: صامت هایی که در تلفظ یکسان ولی املای متفاوت دارند،واج آرایی می سازند، مانند : حرف های « ذ –  ز -  ض -  ظ -  ت-  ط -  ه -  ح -  ق -  غ » می توانند با هم واج آرایی باشند .

به نمونه زیر دقت کنید :

  • صداي سنگين سكوت در سرسرا پيچيده بود

در این بیت واج (س و ص) موجب موسیقایی شده اند .

 نکته4 : تکرار کسره « ــِـ » آرایه ی واج آرایی دارد . به مثال های زیر توجه کنید :

  • غمی به قدمتِ تاریخِ دردِ انسان داشت . تکرار کسره « ــِـ »
  • زین بی خردان شعله بستان / دادِ دلِ مردمِ خردمند

صامت « ا » و مصوت « ــِـ یا کسره » درمصراع دوم

  • خوابِ نوشینِِ بامدادِ رحیل    :     تکرار کسره « ــِـ »

نکته 5 : اگر هنگام خواندن یا شنیدن عبارتی  واجی با تکرار زیاد شنیده شود(معمولا بیش از ۳ بار) آن ها را می شماریم و تعداد آن ها را در نظر می گیریم

 تمرین :

 در نمونه های زیر واج آرایی را بیابید.

۱ـ پرتو نور سرادقات جلالش / از عظمت ماورای فکرت دانا

۲ـ سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند؟ /  همدم گل نمی شود یاد سمن نمی کند؟

3-در كدام گرينه «صنعت واج آرايي» مي‌يابيد؟

الف- تو با من به بيداد كوشـــــي همي.                ب- اي مرغ سحر عشق زپروانه بياموز.

ج- اندر طلب طعمه پر و بال بياراست.                   د- مرا مـــادرم نام مــــرگ تو كـرد.

 

جواب تمرین:

ج۱ـ تکرار مصوت ــِـ ۷ بار

ج۲ـ تکرار صامت چ ۳ بار . تکرار صامت ن ۸ بار.

ج3-گزینه د  : تکرار /م/